Nu Jet Airways alle vluchten gestaakt heeft, is driekwart van het aantal stoelen op directe lijnvluchten van en naar India weggevallen. De ticketprijzen zijn hierdoor flink gestegen, tot wel 4.000 euro voor een retour in mei.
787
Alleen KLM vliegt nu nog direct tussen Schiphol en India. De maatschappij vliegt dagelijks naar Delhi en drie keer per week naar Mumbai. Beide routes worden uitgevoerd met een 787-9.
Drie
Dat betekent een kleine 2.500 stoelen enkele reis. Jet Airways vloog in een joint venture met KLM een veelvoud van dat aantal. De maatschappij voerde drie dagelijkse vluchten uit. Zowel Air France als KLM hebben tijdelijk de capaciteit verhoogd. Air France heeft drie extra vluchten uitgevoerd. KLM kon niet precies aangeven hoeveel extra capaciteit er was.
Kwart
Met de 777-300ER vloog Jet naar Mumbai en Delhi. Op de route naar Bangalore zette de maatschappij doorgaans een A330-300 in. Samen waren de twee partners goed voor 9.400 stoelen enkele reis. Daar is nu dus nog maar iets meer dan een kwart van over.
4.000 euro
Door het verdwijnen van de capaciteit zijn de prijzen omhoog geschoten. Wie met KLM de komende paar weken naar India wil, betaalt makkelijk 2.000 tot 4.000 euro voor een retour, in economyclass.
600 euro
Ter vergelijking, met Turkish Airlines of Emirates kost een ticket zo’n 600 tot 700 euro. Vorig jaar waren de prijzen voor directe tickets in deze periode zo rond de 1.200 euro. Tot en met september liggen de prijzen voor een directe vlucht op zo’n 1.500 euro. Pas in het winterseizoen zijn er weer tickets van onder de duizend euro te vinden.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!