Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

    17/05/2025

    Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»NL Vliegvelden»Eindhoven Airport»Advies Eindhoven Airport: geen groei tot 2022
Eindhoven Airport

Advies Eindhoven Airport: geen groei tot 2022

Eva SchoutenDoor Eva Schouten25/04/2019Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Eindhoven Airport
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

In afwachting van een nieuw ‘sturingsmodel’ voor de luchthaven, zou Eindhoven Airport tot 2022 niet meer moeten groeien. Dat schrijft Pieter van Geel in zijn advies aan minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) over de toekomst van Eindhoven Airport.

Geluidshinder

Van Geel pleit voor een ‘nieuw sturingsmodel’ in de toekomst, waarbij het verminderen van geluidshinder leidend is boven het aantal vliegbewegingen. De minister neemt het advies onder andere mee in de totstandkoming van de Luchtvaartnota 2020-2050, zo schrijft zij in een brief aan de Kamer. 

Vliegbewegingen

Eindhoven Airport gaf eerder aan de groei uit eigen beweging te matigen, voor dit jaar. De luchthaven zou niet de volle ruimte van 43.000 vliegbewegingen benutten, maar het aantal bewegingen te beperken tot 41.500 in 2019. “Ik adviseer om dit aantal van 41.500 vliegtuigbewegingen door te trekken tot de invoering van de nieuwe systematiek in 2022”, schrijft Van Geel in zijn advies.

Toestellen

Hij stelt ook voor geen vluchten te plannen na 23:00 uur. “Zodat er voor de omgeving direct al minder hinder is vanaf 2020.” Volgens Van Geel moet het primair sturen op vliegbewegingen in de toekomst wordt losgelaten. “Hierbij ontbreekt het immers aan prikkels voor innovatie en de inzet van de meest stille en schone toestellen.” 

Tarieven

In het nieuwe sturingsmodel moet een ‘substantiële afname’ van de geluidshinder centraal staan. In 2030 zou er 30 procent minder geluidsbelasting moeten zijn dan dit jaar het geval is. “Door te draaien aan de knoppen.” Hij doelt daarmee op aantal vliegbewegingen, aantal vluchten aan de randen van de dag en snelheid van de vlootvernieuwing. Het laatste door differentiatie van de luchthaventarieven.

Eindhoven 

Omdat de nieuwe systematiek waarschijnlijk niet voor 2022 ingevoerd kan worden, pleit Van Geel ervoor dat Eindhoven tot die tijd pas op de plaats maakt. De Stuurgroep Eindhoven Airport na 2019 krijgt van de minister nog de gelegenheid een reactie te geven op het advies voordat zij daarmee verdergaat. De minister ziet de ontwikkeling van Eindhoven Airport nadrukkelijk in samenhang van de toekomst van de Nederlandse luchtvaart als geheel. 


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Eindhoven Airport geluidshinder luchtvaartnota vliegbewegingen vloot
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Eva Schouten

Gerelateerde Artikelen

Vlammen uit motor KLM 777 | Video

17/05/2025Redactie

Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

17/05/2025Redactie

Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

17/05/2025Redactie
Recent

Vlammen uit motor KLM 777 | Video

17/05/2025

Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

17/05/2025

Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

17/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Passagiers riskeren boete bij Turkse airlines

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?