Air Italy voert met de ingang van het winterseizoen flinke veranderingen door in het routenetwerk. De aansluitingen op de hub moeten beter worden en de long-haul bestemmingen zijn onder de loupe genomen.
Long-haul
In de winter vliegt de tweede maatschappij van Italië naar zonbestemmingen. Los Angeles, San Fransisco en Toronto worden ingewisseld voor tropische paradijzen. Op de rol staan Zanzibar, de Malediven, Mombasa en Tenerife.
New York
De vluchten naar Miami en New York gaan in de winter wel door. De bestemming Bangkok komt in komend winterseizoen niet terug.
Overstappen
Air Italy moet meer een hub-maatschappij worden. De binnenlandse vluchten van Milaan naar onder andere Rome, Napels, Sicilië en Sardinië krijgen andere vluchttijden. De vliegtuigen worden ‘s nachts op de buitenstations gestationeerd, zodat er vroege vluchten naar Milaan Malpensa uitgevoerd kunnen worden. Passagiers kunnen zo overstappen van en naar de long-haulvluchten.
Kritiek
De drie grote Amerikaanse maatschappijen hebben deze week veel kritiek geuit op de Italiaanse maatschappij. Qatar Airways heeft een 49 procentsbelang en dat zint de Big Three niet. Air Italy zou niet meer dan een marionet zijn van Qatar Airways. De Amerikaanse regering zou de maatschappij tegen moeten werken.
Verdedigen
Air Italy bestrijdt dit. Ze zeggen al vele jaren (toen nog als Meridiana, red.) op de VS te vliegen. Air Italy zegt ook dat het niet begrijpt dat een maatschappij met vijf vliegtuigen voor de lange afstand een bedreiging is voor de drie maatschappijen met samen meet dan 2.500 vliegtuigen. Ze krijgen steun van JetBlue, Atlas Air en FedEx. Deze maatschappijen zeggen dat als de regering Air Italy tegen zou werken het snel zou kunnen gaan met de wereldwijde vrijheden in vliegverkeer over en weer. Ook wijzen ze erop dat ook Delta in diverse maatschappijen belangen heeft.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.