Editors choiceNieuwsNL nieuwsProfessionalSchiphol Airport

Schiphol-ceo: waar zit het stuur eigenlijk?

Volgens Schiphol-ceo Dick Benschop heeft de luchthaven geen stuur. “Waar zit het stuur eigenlijk? Dat stuur is er nog niet”, zo zei hij in tv-programma Buitenhof.

Netwerk

Idealiter zou Schiphol moeten kunnen sturen op de kwaliteit van het netwerk en de leefomgeving. Ook al heeft de luchthaven volgens de topman van Schiphol het stuur niet voorhanden, hij heeft zeker wel ideeën over hoe het beter kan.

Omgeving 

Gevraagd naar de ‘gespannen relatie’ met de omgeving, bleef Benschop evengoed vasthouden aan groei voor Schiphol. “Maar dat hoeft niet altijd tegen de grenzen aan. Er is niet eens zoveel groei nodig voor het netwerk.” De gematigde groei dient volgens hem hand in hand te gaan met verduurzaming en beperking van de hinder.

Lelystad

Benschop wees er subtiel op dat Lelystad Airport al open had moeten zijn. Maar door ‘Brussel’ ligt daar wellicht ook geen oplossing voor het uitplaatsen van vakantievluchten. Over het uitplaatsen van vluchten op de korte afstand, heeft de ceo van Schiphol wel een duidelijk beeld voor ogen. Maar ook daarbij is hij afhankelijk van de politiek.

Brussel

“Het vliegen op de korte afstand moeten we aanpakken”, aldus Benschop. Daarvoor in de plaats moeten treinverbindingen komen. “We vliegen niet meer op Maastricht en Eindhoven.” Ook buitenlandse steden als Brussel, Dusseldorf en Parijs zouden aan dat rijtje kunnen worden toegevoegd. “Maar dan moeten er wel treinen stoppen op Schiphol.” 

Nachtvluchten 

Recent is de discussie over de nachtvluchten op Schiphol weer opgelaaid. “Helaas is Schiphol de enige plek in Nederland waar ‘s nachts gevlogen mag worden”, zei Benschop. Hij gaf aan dat minder nachtvluchten op Schiphol zeker een optie zijn. Ook is hij een voorstander van de tickettax. “De opbrengst moet dan wel gebruikt worden voor verduurzaming.”

Btw 

Verder ziet Benschop wel mogelijkheden voor hogere ticketprijzen. Zo kunnen CO2-kosten ook op internationale vluchten (buiten Europa, red.) ingevoerd worden. “En in Europees of wereldwijd verband btw op kerosine.” Benschop stelde al in het vooruitzicht dat in de nieuwe tariefronde op Schiphol de differentiatie op vervuilende en lawaaiige toestellen verder wordt doorgezet. 

Tags

Eva Schouten

Senior editor. Eva is financieel-economisch journalist met een bijzondere belangstelling voor de luchtvaartsector. Behalve voor Up in the Sky, werkt Eva als freelancer voor het Algemeen Dagblad en andere kranten van De Persgroep.

Gerelateerde artikelen

Back to top button