Amerikaanse consumenten vinden Delta Air Lines de beste maatschappij onder de legacy carriers. Alaska Airlines is overall de beste.
Index
Dat blijkt uit de nieuwe American Customer Satisfaction Indez (ACSI) die vandaag is gepubliceerd. Over de hele linie scoren airlines 74 punten op een totaal van 100.
Sectoren
Een aantal maatschappijen werd dit jaar veel beter gewaardeerd dan afgelopen jaar. Behalve voor Delta en Alaska, gold dat ook voor United, Frontier en Spirit. “Airlines noteerden jaren gelden een score van 62”, aldus het consumentenpanel. “Nu behoren ze tot één van de sectoren die zich het meest verbeterd hebben.”
Alaska
Alaska Airlines behaalt een score van 80. “De fusie met Virgin America heeft ze goed gedaan. Passagiers profiteren nu een groter netwerk en lagere tarieven.” Delta kreeg er 1 punt bij en kwam uit op 75. Southwest scoorde juist lager dan een jaar eerder (79) waarmee ze op gelijke hoogte komen met JetBlue.
Southwest
Volgens de ACSI heeft de daling van Southwest mogelijk te maken met het hoge aantal annuleringen van de maatschappij in de eerste maanden van dit jaar. Dat werd mede veroorzaakt door het vliegverbod van de Boeing 737 MAX. American Airlines daalt zelfs tot onder het gemiddeld, met 73 punten.
United
United heeft het wel veel beter gedaan, maar dat kwam vooral doordat de score een jaar eerder zo slecht was. De maatschappij kwam wereldwijd negatief in het nieuws na het op ruwe wijze van boord halen van een overboekte passagier. Dat was in 2017; de lijst wordt opgesteld zoals een luchtvaartseizoen.
Apps
Het nieuwste rapport gaat over 2018-2019. United blijft evengoed onderaan bungelen met een score van 70. “Net boven Frontier (64) en Spirit (63). Passagiers zijn vooral zeer te spreken over de apps van luchtvaartmaatschappijen. Die worden nu voor het eerst meegenomen, waardoor vergelijkingsmateriaal ontbreekt, maar de apps krijgen 82 punten van de 100.