In een verklaring zegt Boeing dat een waarschuwingssysteem dat gelinkt is aan de twee crashes niet in elke MAX aanstond. In eerste handleidingen stond dat het systeem in elke MAX zou zitten. Later werd het een betaalde optie.
Disagree
Het gaat om de ‘Angle of Attack‘ (AOA) sensoren. Als die verschillende informatie geven over de hoek waarin het vliegtuig vliegt, krijgen de piloten een waarschuwing. Elke MAX heeft dit systeem (disagree-alert genaamd) en was volgens Boeing bedoeld als stand-alone systeem. Boeing: “Desondanks werkte de disagree-alert niet omdat het niet geactiveerd was zoals bedoeld.”
Onbekend
De Wall Street Journal meldde zondag dat de grootste klant in de VS, Southwest, en de FAA niet wisten dat het eerste systeem niet standaard aan stond. Southwest verklaarde dat het tot de Lion Air-crash dacht dat het systeem werkte, net als op de 737NG’s. Dat zou ook in de eerste handleidingen van de MAX hebben gestaan.
Uit voorlopig onderzoek blijkt dat foutieve data uit één AOA sensor een rol heeft gehad in de de crash van zowel de Lion Air als de Ethiopian 737 MAX.
Tweede systeem
Boeing vervolgt haar verklaring: “De disagree-alert werkt echter alleen als de maatschappij een tweede systeem heeft aangeschaft: het weergeven van de daadwerkelijke AOA.” Dit tweede systeem is door maar weinig maatschappijen gekocht. Reuters inventariseerde dit. Het bleek dat alleen SilkAir en American Airlines het aangekocht hadden. Flydubai en WestJet hebben het eerste systeem aangeschaft.
Niet expres
Boeing zegt dat het eerste systeem niet expres is uitgezet. Het werd door de bouwer niet beschouwd als primair veiligheidssysteem. “In al onze vliegtuigen is alle informatie nodig om het toestel veilig te besturen beschikbaar voor de piloten”, zo staat in de verklaring.
Wel geactiveerd
Als onderdeel van de update om de MAX weer toegelaten te krijgen in de lucht wordt bij alle MAX’en het disagree-alart, het eerste systeem, geactiveerd.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!