Moederbedrijf Lufthansa zet de uitbreiding van Eurowings dit jaar op nul. Het is een reactie op de tegenvallende resultaten in het eerste kwartaal.
Capaciteit
Eerder was er nog een capaciteitsuitbreiding van Eurowings met 2 procent gepland. Die wordt nu geheel teruggedraaid. De capaciteit van de lower-cost maatschappij van de Lufthansa-groep blijft zoals die nu is.
Europa
In het eerste kwartaal maakte Eurowings een verlies van 257 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 212 miljoen verlies. De inkomsten daalden met 8,5 procent. Dit kwam met name door de concurrentie en lage ticketprijzen op korte routes in Europa; de sector waar Eurowings de meeste omzet heeft.
Netwerk
De netwerkmaatschappijen van de groep, Lufthansa, Swiss, Austrian, draaiden met een verlies van 160 miljoen, terwijl vorig jaar nog een winst van 130 miljoen werd geboekt. Ook dit kwam met name door de moeilijke Europese markt. Long-haul routes naar Azië en Noord Amerika lopen wel goed.
Cargo
Ook bij de cargo-tak was het een slecht eerste kwartaal. De onderhoudssector zag juist meer winst. Lufthansa overweegt de cateringtak te verkopen.