Wizz Air moet nog aan de bak, wil het aan de eisen voldoen om te kunnen blijven vliegen binnen de Europese Unie na de Brexit. Het moederbedrijf van de Hongaarse maatschappij is niet in meerderheid in handen van EU-aandeelhouders van buiten het Verenigd Koninkrijk (VK).
EU
Luchtvaartmaatschappijen die niet langer in meerderheid in handen zijn van EU-ingezetenen als het VK eenmaal uit de Unie is gestapt, verliezen hun rechten om binnen de Europese Unie te vliegen.
Stemrecht
Wizz Air heeft op dit gebied ‘nog wat werk te doen’, zo zei topman Jozsef Varadi in een interview met Reuters. De topman zei op zoek te zijn naar meer investeerders uit de EU, buiten het Verenigd Koninkrijk. Net als andere airlines heeft Wizz Air wel clausules ingebouwd waarmee het stemrecht aan aandeelhouders van buiten de EU kunnen worden ontnomen, voor het geval dat.
UK
Wizz heeft al een maatschappij in het Verenigd Koninkrijk opgericht om de vluchten tussen de EU en het VK te beschermen na een Brexit. De vliegvergunning voor Wizz Air UK werd al eind 2017 aangevraagd. De Wizz Air-topman houdt alle vertrouwen in de Britse en Europese markt. Hij is het wachten op de Brexit wel moe.
Brexit
“Het maakt me niet uit hoe de Brexit uitpakt, om eerlijk te zijn. Ik denk dat ik graag het eind ervan zou willen zien, wat dat dan ook is.” Varadi zegt dat zijn maatschappij in Londen sinds de stemming over de Brexit met 30 procent is gegroeid. En dat de vraag nog steeds ‘robuust’ is.