Precies vandaag, maar dan gisteren, kreeg ik een telefoontje van mijn Yak-52-instructeur Rob Grotendorst.
Meestal belt deze KLM’er vanaf een exotische locatie. Of vanuit de 737-SIM waarin hij collega’s N-minus-one take-offs en brandende motoren voorschotelt. Maar nu blijkt hij vlak in de buurt.
“Ik sta met mijn gyrocopter voor je hangar op Teuge”, meldt hij, of dat de normaalste zaak van de wereld is: “Zullen we even een uitsmijter doen?”.
Daar moet ik het fijne van weten. Ik heb hem nog nooit over die bizarre vliegmachine gehoord. Het fijne blijkt te zijn: de man gaat vliegers trainen voor de PAL-V. Zoals u wellicht weet, is dat in essentie een gyrocopter of autogyro, die tevens geschikt gemaakt is voor gebruik als auto, op de openbare weg.
Ik moet bekennen dat ik dat project een beetje uit het oog verloren was. Rob praat me bij. Technisch nadert de PAL-V toestel zijn voltooiing, begrijp ik. Eind dit jaar moet zelfs het eerste productiemodel van de band rollen. En er is veel aan gelegen om Nederland een leidende rol op de wereldmarkt te laten spelen. En EASA schijnt mee te werken om er een bloeiend nieuw segment van te maken. Lokale hoogwaardigheidsbekleders verlenen zelfs medewerking om korte baantjes in de buurt van benzinestations te realiseren, waar de PAL-V-eigenaar de file kan verlaten om vijftig kilometer verderop in rustiger verkeer weer bij een ander benzinestation te landen.
Er zijn er al een flink aantal verkocht, en de kopers staan te popelen om hun papieren te halen. En daar past Rob in het verhaal. Opleiden is zijn vak, en hij is bezig om zich zelf de fijne kneepjes van het gyrocoptervliegen eigen te maken. Rob: “Het is even wat anders dan een PC-7, een Marchetti, een B737 of een Yak-52; de toestellen waar ik les op geef, of gegeven heb. Maar ondanks die rotor boven je hoofd heeft het toch minder te maken met een heli dan met een vliegtuig. Dat moet dus lukken.”
Een uurtje en een uitsmijter later zie ik Rob meer verticaal dan horizontaal vertrekken, helemaal terug naar Seppe in West-Brabant, waar hij over een klein uurtje zal arriveren. Ik stel me even voor dat het binnenkort ook zou kunnen achter de Texaco, hier bij Wilp.
De scepticus in me begint terrein te verliezen.
Goof Bakker
Lees meer in Piloot&Vliegtuig, op www.goofbakker.nl, www.upinthesky.nl