Het Europese luchtruim was in 2018 opnieuw drukker dan in 2017. Luchtverkeersleidingsorganisatie Eurocontrol begeleidde per dag gemiddeld ruim 30.000 vluchten door het luchtruim. De gemiddelde vertraging op de vluchten nam ook iets toe.
30.000 vluchten per dag
Eurocontrol begeleidde in 2018 dagelijks gemiddeld 30.168 vluchten. Dit stelt de organisatie in het Annual Network Operations Report 2018. Het aantal vluchten over het hele jaar kwam uit op ruim 11 miljoen. Dat is een toename van 3,8 procent ten opzichte van 2017.
Vertraging toegenomen
Naast het aantal vluchten, nam ook de vertraging in de lucht toe. Eurocontrol maakt bij de vertraging onderscheid in airline reported delay en En-route Air Traffic Flow Management delay, waarbij dat laatste betrekking heeft op vertraging die ontstaat door het werk van Eurocontrol in de Europese controlecentra. Bij de eerste categorie nam de vertraging met 2,3 minuten toe naar gemiddeld 14,7 minuten per vlucht. In de tweede categorie was de vertraging een stuk kleiner: 1,73 minuut gemiddeld per vlucht. Opvallend is dat dit cijfer in 2017 nog slechts 0,88 minuut per vlucht was.
Drukste dag
Op de drukste dag van het jaar, 7 september vlogen ruim 37.000 vluchten door het Eiropese luchtruim. In 2018 waren er 19 dagen met dagelijks meer dan 36.000 vluchten. In 2017 kwam zo’n drukke dag geen enkele keer voor.
Vertragingen op luchthavens
Naast de vertragingen in de lucht houdt Eurocontrol ook de vertragingen op de luchthavens bij. De Airport Air Traffic Flow Management delay kwam in 2018 uit op gemiddeld 0,6 minuut per vlucht. Dat is een afname van 3 procent ten opzichte van 2017. Het weer en capaciteitsproblemen veroorzaakten volgens Eurocontrol 78 procent van alle vertragingen. De luchthavens met de meeste vertraging waren Schiphol, Barcelona en Lissabon. Op Schiphol werd die vertraging veroorzaakt door het weer, maar ook door een grootschalige stroomstoring eind april. Tijdens deze stroomstoring konden vluchten niet of maar mondjesmaat landen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!