Het is voor Qantas niet alleen een kwestie van vliegtuigen voor de ultra-lange afstand kopen, alvorens de maatschappij met de langste vlucht ooit kan starten. Er zijn nog twee grote hordes te overwinnen. De toezichthouder en de piloten moeten nog akkoord. Dat meldt Reuters.
21 uur
De directe vluchten van Sydney naar Londen zouden zo’n 21 uur duren. Toestellen zoals de A350ULR en de binnenkort leverbare Boeing 777-8 kunnen dat aan. De vraag is alleen of het personeel het aan kan. Vermoeidheid ligt op de loer. In totaal zou de crew inclusief grondtijd zo’n 23 uur moeten werken, bijna een etmaal.
Maximum
Momenteel is het maximum 20 uur. Dit is nodig voor de reeds bestaande directe verbinding Perth-Londen. Een flight crew van vier piloten voert die lange vlucht uit. Het toestel is zo’n 17 uur in de lucht. De maximum werktijd moet voor de nieuwe vluchten opgerekt worden.
Ervaring
Op die reeds bestaande lange vluchten is één captain, één first-officer en twee second-officers. De langste vlucht, die van Singapore Airlines van Singapore naar New York, heeft ook een flight crew van vier. Alleen bestaat die uit twee captains en twee first-officers. Een meer ervaren crew dus.
Duurder
De piloten zeggen dat ze meer onderzoek willen of de door Qantas gewenste vluchten wel veilig kunnen. De toezichthouder zegt de voorgestelde langere diensttijden nog te evalueren. Eén van de opties is bepaalde ervaringseisen opschroeven; of meer verplichte rustperiodes tijdens de vlucht. Beide opties kosten Qantas -en dus de passagier- meer geld.
Interessant
Directe vluchten zijn interessant voor maatschappijen. Ze gaan de concurrentie aan met de overstapmaatschappijen zoals Emirates. Tickets voor directe vluchten zijn doorgaans zo’n 20 procent duurder.
2022
Qantas-ceo Joyce zegt tegen Reuters dat als de toestemming er komt, de maatschappij eind dit jaar vliegtuigen zal bestellen. “Die ontvangen we in 2022”, waarna de vluchten kunnen beginnen.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

