Op de luchthaven van Wenen is een ‘prijsoorlog’ uitgebroken. Die term gebruikt de financieel directeur van Austrian Airlines. Mede door de concurrentie van vier airlines leed Austrian fors verlies in het eerste kwartaal van dit jaar.
Miljoenenverlies
Austrian moest over de eerste drie maanden van 2019 een bedrag van ruim 99 miljoen euro afschrijven. Dat is fors meer dan een jaar eerder; toen werd nog 73 miljoen afgeboekt. Voor veel airlines is het eerste kwartaal van een kalenderjaar een lastige periode.
Hogere uitgaven
De verliezen zijn volgens Chief Financial Officer Wolfgang Jani vooral te wijten aan hogere uitgaven. Waar de omzet vier procent daalde naar 382 miljoen euro, moest Austrian 502 miljoen euro uitgeven. Die uitgaven gingen vooral naar de kerosine en naar onderhoudskosten. Tegenover Air Transport World zegt Jani dat aan kerosine 13 miljoen euro meer uitgegeven is dan een jaar eerder.
Onderhoud
Austrian moest ook extra geld uitgeven aan onderhoud van de vloot. De Embraer-vloot had ongepland motoronderhoud nodig, verklaart Jani. Daarnaast hadden ook vijf A320’s motorproblemen. “Dat zorgde voor 11 miljoen euro aan hogere onderhoudskosten”, aldus de CFO. De vijf A320’s vlogen eerder bij Lufthansa.
Prijsoorlog
Naast het onderhoud en de brandstofkosten, heeft Austrian ook last van toenemende concurrentie. Op thuisbasis Wenen zijn inmiddels ook LEVEL, Wizz Air, Ryanair en Laudamotion neergestreken. “De prijzenoorlog in Wenen is nu losgebarsten”, zegt Jani daarover. Desondanks maakt de CFO zich geen zorgen over de positie van Austrian. “Hoewel passagiers nu kunnen profiteren van lage prijzen, zullen wij wel wat slachtoffers gaan maken onder de low-cost airlines.” De maatschappij is nu nog de grootste in Wenen.
Meer passagiers
Ondanks de slechte financiële cijfers vlogen wel meer passagiers met Austrian. De maatschappij verwelkomde 182.000 passagiers meer dan een jaar eerder. Dat stemt bij de carrier wel tot tevredenheid. “We breiden onze capaciteit uit en trekken meer passagiers. Ondanks stevige concurrentie wordt ons product goed ontvangen”, zegt Jani.