KLM laat in de nieuw te ontvangen Boeing 787-10 elke vlucht vier stoelen in de businessclass leeg. Dat bevestigt een woordvoerder van de maatschappij desgevraagd.
Dreamliner
KLM ontvangt eind juni de eerste van vier Boeing 787-10 Dreamliners. In de loop van het jaar volgen nog drie toestellen van de grotere variant dan de 787-9 die KLM al heeft.
Cabine
De 787-10 telt in de configuratie waar KLM mee zal vliegen, 38 stoelen in de voorste cabine. Vier meer dan op andere KLM-toestellen. De vakbond voor cabinepersoneel VNC meldt dat daardoor de werkdruk in de businessclass omhoog gaat en er dus een extra steward(ess) ingedeeld zou moeten worden.
Cao
KLM en VNC hebben afspraken gemaakt over de werkdruk in een zwaarbevochten cao. “KLM heeft echter besloten om tot en met eind 2019 maximaal 34 businessclass-stoelen in de verkoop te doen”, aldus de VNC. Vier stoelen blijven leeg. KLM beaamt dit. Door het aantal stoelen cq passagiers gelijk te houden, blijft de werkdruk gelijk.
Verkopen
“We hebben afspraken gemaakt met de VNC over de cabinesamenstelling, waarbij een evenwichtige balans is tussen service en werkdruk. Die moeten beide goed zijn”, aldus de KLM-woordvoerder. Volgens de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) ‘koopt KLM tijd’ met de maatregel om vier dure stoelen niet te verkopen.
Oplossing
KLM en VNC zeggen beide dat verder onderhandeld wordt over een meer definitieve oplossing. “Wij gaan er vanuit dat KLM zich strikt aan de nu gemaakte afspraak rond de maximaal 34 verkoopbare stoelen blijft houden tot er een aanvaardbare oplossing is gevonden”, zo besluit de VNC.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
