Korean Air stopt per 1 juni met het aanbieden van een first class product op 27 internationale routes. In totaal zullen daardoor 76 van de 111 internationale routes worden uitgevoerd in een twee klassen indeling om beter in de kunnen spelen op de vraag.
Product
Het verschil tussen het business- en het first class product bij Korean Air is al langere tijd een onderwerp van discussie. Het verschil tussen de twee klassen bestaat namelijk uit iets meer ruimte rond de stoel en een betere service. First class passagiers krijgen exact dezelfde soort stoelen als business class passagiers, waardoor het verschil in luxe voor veel reizigers niet groot genoeg is om het prijsverschil te rechtvaardigen.
Routes
De routes waarop Korean air stopt met de first class zijn voornamelijk middellange afstandsvluchten naar toeristische bestemmingen. Op deze routes is er weinig vraag naar first class stoelen, Korean Air geeft aan dat het hierdoor rendabeler is om een grotere business- en economy class te creëren in plaats van een first class.
Concurrentie
Wat mogelijk ook een rol heeft gespeeld in het besluit om de first class in te perken is de komst van nieuwe concurrenten zoals Air Premia. De Zuid-Koreaanse low-cost maatschappij wil de directe concurrentie aangaan met zowel Asiana als Korean Air door dezelfde service te leveren, in zowel economy als businessclass, tegen een lagere prijs.