Motorenbouwer Rolls-Royce begeeft zich mogelijk toch weer in de race om een motor voor de ‘Boeing 797’ te leveren. Het toestel waarover Boeing nog moet beslissen of het er wel komt.
NMA
Rolls-Royce liet begin dit jaar weten zich terug te trekken uit het project voor het New Midsize Aircraft (NMA) program, omdat het niet kon voldoen aan het beoogde tijdspad.
MAX
Ceo Warren East van Rolls-Royce zei op de aandeelhoudersvergadering dat het bedrijf het besluit zou heroverwegen, als Boeing de geplande lancering van het toestel naar achteren schuift. In verband met de huidige problemen met de Boeing 737 MAX.
Heroverwegen
Eerder werd voorzien dat de 797 als die er komt, in 2025 zou moeten kunnen vliegen. Dat was te vroeg voor Rolls-Royce. “Als Boeing het tijdspad aanpast dan kunnen we ons besluit duidelijk heroverwegen”, zei East tegen persbureau Bloomberg. “We denken dat we technisch gezien een goed oplossing hebben.”
Ultrafan
Rolls heeft eerder aangegeven de NMA of 797 als potentiële eerste toepassing te zien voor de nieuwe Ultrafan-motor, die de basis moet vormen voor de turbine-opties voor de nabije toekomst. Dat was voordat het bedrijf afzag van deelname in het project.
Ethiopian
Nog voor de crash van de 737 MAX van Ethiopian in maart had Boeing de keuze voor een motor voor de NMA al op de lange baan geschoven. Na die crash wordt links en rechts al gesuggereerd dat Boeing zal wachten met het lanceren van een nieuw toestel, omdat alle aandacht nodig is voor het oplossen van de problemen met de MAX.
Single aisle
Ongeacht of de NMA er komt, Rolls-Royle is van plan mee te doen in de race van het uitrusten van de opvolger van de MAX en de A320neo van Airbus, die vanaf 2030 verwacht worden. Daarmee betreedt Rolls-Royle opnieuw de markt van de single aisle toestellen. Daar stopte het bedrijf in 2011 mee om zich te focussen op de grotere vliegtuigen.