Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zit in de overgangsfase van het werken met papieren flightstrips naar digitale en dat leidt tot vertragingen. Dat bevestigt een woordvoerster van LVNL desgevraagd.
Succesvol
Op 20 april nam de luchtverkeersleiding afscheid van de ‘oude vertrouwde’ papieren strippen en werd de Electronic Flight Strip (EFS) ingevoerd. Het testweekend verliep volgens LVNL succesvol.
Juni
Sindsdien is een officiële gewenningsperiode ingelast, die duurt tot 1 juni. “Daarbij hebben de verkeersleiders meer tijd per vlucht om aan het nieuwe systeem te wennen”, verduidelijkt de woordvoerster. Één van de consequenties daarvan is dat minder landingen per uur worden afgehandeld. Zo zijn dat overdag zestig in plaats van 65 en in de avond 64 in plaats van 68.
Banen
“En het verkeer wordt anders verdeeld over de dag. Zo worden in de pieken wel eens vier banen gebruikt, nu worden maximaal drie banen ingezet.” In de piekperiode kan minder verkeer worden afgehandeld. LVNL: “We smeren de piek uit over de dag. De normale aantallen die we afhandelen tijdens de piek, redden we nu niet.”
Vertragingen
En dat leidt tot vertragingen. De woordvoerster kan daar geen getal aan hangen. “We handelen wel alle vluchten af alleen is het schema anders.” De verkeersleiders hebben natuurlijk wel trainingen gehad met het nieuwe systeem. “Maar er is elke keer een andere crew. Sommigen hebben er dan al wel mee gewerkt, anderen niet.”
Verbouwing
Het werken met EFS in plaats van met papier is ingevoerd tijdens de grootscheepse verbouwing van de verkeerstorens op Schiphol. Die is inmiddels ruim acht maanden gaande.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
