Air France-KLMEditors choiceKLMNieuwsNL nieuwsProfessional

Verliezen lopen op bij Air France-KLM

Ondanks de met 3 procent toegenomen passagiersaantallen draaide Air France-KLM in het eerste kwartaal flink meer verlies dan het jaar ervoor. KLM zag de verliezen het meest toenemen. De druk op de ticketprijzen en de brandstofrekening waren de grootste oorzaken. Topman Ben Smith: “Zoals verwacht is het eerste kwartaal een uitdaging geweest.”

KLM

Het verlies van AFKL als geheel was 303 miljoen euro. De hele passagierstak van de groep maakte verlies. De verliezen liepen het meest op bij KLM. Werd er vorig jaar nog een mooie winst van 52 miljoen behaald, dit jaar was dat naar een verlies van 56 miljoen gedraaid. Topman Pieter Elbers over het verlies: “Het KLM operationeel resultaat over het eerste kwartaal laat duidelijk een kentering zien in de positieve trend van vorig jaar. We zullen ons de komende tijd tot het uiterste inspannen om kosten te verlagen.”

Air France

Air France sloot het kwartaal met een verlies van 256 miljoen, 78 miljoen meer dan vorig jaar. Transavia deed het niet veel beter. Er werd een min van 71 miljoen geschreven, 12 miljoen meer verlies dan in het eerste kwartaal 2018.

Onbalans

Er waren bij de netwerkmaatschappij weliswaar meer passagiers (+ 3 procent). Ze vlogen minder ver (+1,9 procent) dan AFKL had gedacht (+ 2,3 procent meer capaciteit). De gemiddelde bezettingsgraad ging hierdoor omlaag met 0,4 procentpunt naar 86,3 procent. “De onbalans in het vraag en aanbod zet druk op de inkomsten”, aldus het persbericht.

Kosten

De kosten zijn, als brandstof niet is meegerekend, verlaagd met 0,4 procent. Er zijn ruim 1.000 FTE’s bijgekomen. De helft daarvan is ingevuld door nieuwe piloten. De brandstofrekening ging 140 miljoen euro omhoog naar zo’n 1,2 miljard. Van die stijging zit 44 miljoen in de hogere prijs en 34 miljoen in het tanken van meer liters. Air France-KLM noemt de hogere brandstof en de prijsdruk op tickets als belangrijkste redenen voor het grotere verlies.

India

Het grote Europese netwerk stond onder druk door een “substantiële groei in capaciteit”. De inkomsten namen met 2,4 procent af. Op de Noord-Amerikaanse routes gaat het niet beter. Eenzelfde afname in omzet, door lage prijzen van concurrentie. De routes naar Azië doen het wat beter dan vorig jaar. De meeste groei zat hem in de toeristensector: bestemmingen in de Carribean en rond de Indische Oceaan zagen 4,3 procent meer omzet. Hoe dat volgend kwartaal is na het omvallen van Jet Airways, wordt niet gezegd.

Transavia

De capaciteit van Transavia groeide met 11 procent en de verkoop groeide met een iets hoger percentage. Loadfactor ging daardoor naar 92,1 procent een fractie meer dan het jaar ervoor. De gemiddelde prijs van een ticket nam echter af, waardoor de verliezen verder opliepen. Voor een deel komt dit omdat het lange paasweekend dit jaar geheel in het tweede kwartaal valt en niet, zoals vorig jaar, voor een deel in het eerste.

Vooruitzichten

De groei op de long-haul routes zal afnemen, met name naar de grote markten Noord-Amerika en Azië. De verwachting is dat de inkomsten iets zullen stijgen. De brandstofrekening zal verder stijgen dan in het eerste kwartaal. De groep laat de netwerkactiviteiten met twee tot drie procent stijgen. Transavia zal zo’n tien procent groter worden.

Tags

Joeri van Ormondt

Hoofdredacteur. Joeri woonde vanaf z'n geboorte 'onder' de Zwanenburgbaan. Hij is MSc in de bedrijfskunde (Rijksuniversiteit Groningen). Joeri is mede-oprichter van Up in the Sky. Daarnaast is hij actief als logopedist.

Gerelateerde artikelen

Back to top button