KLM ontvangt dit jaar vier Boeing 787-10’s. De eerste daarvan wordt op 29 juni in Nederland verwacht. De overige drie komen in september, oktober en december.
Uitvoering
Dat zegt een woordvoerder van de maatschappij desgevraagd. In totaal heeft KLM acht stuks van de Boeing 787-10 besteld. In eerste instantie waren dat zes toestellen, eind 2016 en medio 2017 werden orders voor de 787-9 omgezet in bestellingen voor de grotere uitvoering.
Route
In de oorspronkelijke plannen zou KLM dit jaar twee 787-10’s aan de vloot toevoegen; dat werd aangepast naar vier. KLM is de eerste Europese maatschappij die de grotere variant van de Dreamliner inzet. De eerste route die met de Boeing 787-10 gevlogen wordt is de rondvlucht van Amsterdam naar Kilimanjaro en Dar es Salaam in Tanzania en terug naar Amsterdam.
Bloemen
De tweede en derde route zijn respectievelijk naar Dubai en Toronto, zo maakt KLM eerder bekend. Net als de 787-9’s worden de 10’s vernoemd naar bloemen of bloeiende planten. De 787-10 die eind juni verwacht wordt, wordt de ‘Oranjebloesem’. Zo liet KLM weten bij de opening van de Keukenhof.
Vloot
Eind dit jaar telt de KLM-vloot zeventien Dreamliners; dertien 787-9’s en vier 787-10’s. De eerste kwam in november 2015. Dat was de Zonnebloem. De laatste 787-9 was de Tulp, die op 17 augustus van het afgelopen jaar op Schiphol landde.