“Tickets voor minder dan 10 euro -zoals sommige van onze concurrenten aanbieden – is economisch, ecologisch en politiek onverantwoord.” Dat zei de ceo van de Lufthansa Group, Carsten Spohr, bij de aandeelhoudersvergadering van de onderneming, zonder concurrenten bij naam te noemen.
Groei
“We hebben groei nodig, maar we moeten niet blind groeien, we hebben duurzame groei van hoge kwaliteit nodig”, zo vervolgde Spohr. De Lufthansa groep heeft de eigen geplande groei aanzienlijk neerwaarts bijgesteld.
Buffers
“Uit het oogpunt van operationele stabiliteit.” Het aantal reservetoestellen is opgevoerd naar 37, er zijn extra buffers van vijf tot tien minuten ingebouwd in de tijd dat een toestel aan de grond staat. “En we hebben zeshonderd extra mensen aangenomen met het oog op operationele stabiliteit.”
Europa
Gebrek aan zelfvertrouwen heeft Lufthansa cq Spohr niet. “De Lufthansa Groep is alleen maar sterker geworden, efficiënter en moderner. We zijn nummer één in Europa.” De gezamenlijke airlines van de groep -Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines, Eurowings en Brussels Airlines- investeren nog 2,5 miljard euro in nieuwe stoelen in alle klassen, meer lounges en digitale diensten.
Vliegtuigen
“Elk jaar investeert Lufthansa Groep zo’n 3 miljard euro in efficiëntere en stillere vliegtuigen.” Op het moment staan 221 toestellen in bestelling; deze worden tot 2027 geleverd. In maart bestelde Lufthansa nog veertig Boeing 787-9’s en twintig Airbus A350-900’s.