Icelandair weegt verschillende opties voor de vloot tegen elkaar af. Dat blijkt uit de presentatie van de cijfers over het eerste kwartaal. Op dit moment heeft de maatschappij alleen Boeings in dienst, maar een deel van de toestellen staat noodgedwongen aan de grond
737 Max
De Icelandair-vloot bestaat op dit moment alleen uit Boeing 757’s en 767’s. De maatschappij heeft ook een aantal exemplaren van de 737 MAX in dienst, maar sinds half maart vliegen die toestellen niet meer. Om het capaciteitsverlies op te vangen, huurt Icelandair daar tijdelijk extra 767’s voor in.
Scenario’s voor de vloot
In de kwartaalrapportage schetst Icelandair drie mogelijke scenario’s. Het eerste is een ongewijzigde vlootstrategie. Op dit moment betekent dat dat de airline met enkel Boeing’s blijft vliegen. Bij Boeing zijn 16 exemplaren van de MAX besteld, 6 zijn inmiddels geleverd.
Intrede Airbus
Een andere mogelijkheid is een gecombineerde vloot met narrowbody’s van Airbus. De A321neo zou in dat geval naast de 737 MAX komen te vliegen, stelt de maatschappij. Ook is het mogelijk dat de 757-200 versneld de vloot verlaat. Het toestel wordt dan vervangen door de A321neo en extra 737 MAX’en.
Einde voor Boeing
De derde optie is volgens Icelandair een volledige Airbus-vloot. Alle toestellen van Boeing moeten dan de komende jaren de vloot verlaten en vervangen worden door Airbussen. Dat scenario is opvallend, omdat de 737 MAX nog geleverd moet worden. Icelandair verwacht in het najaar een besluit te kunnen nemen.