AirlinesJet AirwaysNieuwsProfessional

Klok tikt voor Jet Airways

De klok tikt voor Jet Airways, de Indiase partner van Air France-KLM. Officieel verloopt de deadline voor biedingen op de maatschappij op 10 mei.

Investeren

Jet Airways stopte 17 april met vliegen; in de weken daarvoor ging het snel bergafwaarts met de maatschappij. De vraag is nu of iemand bereid is te investeren.

Staatsbank 

In maart werd een reddingsplan gelanceerd voor de met schulden beladen airline. Een consortium van banken onder leiding van de Indiase staatsbank nam daarin het voortouw. Jet-oprichter en meerderheidsaandeelhouder Naresh Goyal zou een stap opzij doen en potentiële investeerders konden zich melden.

Geld

De verwachting was, in ieder geval binnen Jet Airways, dat staatsbank SBI de maatschappij tot die tijd letterlijk en figuurlijk in de lucht zou houden. Maar dat bleek tevergeefs. De bank maakte geen geld over. Ook niet toen Jet mondjesmaat vluchten begon te schrappen en leasebedrijven hun vliegtuigen terugeisten. 

Salaris

Zelfs een beroep van het management van Jet Airways op de bank om geld vrij te maken voor het salaris van de medewerkers, was tevergeefs. Vier partijen zouden interesse hebben getoond op het doen van een bod op wat er van het bedrijf is overgebleven. En dat is niet veel. De vloot is meer dan geminimaliseerd -op Schiphol staat nog altijd een Boeing 777 waar beslag op is gelegd- het personeel zoekt elders hun toevlucht en de slots op de diverse luchthavens worden verdeeld. 

Etihad

Onder de vier partijen op een ‘shortlist’ staat Etihad Airways uit Abu Dhabi. De maatschappij had al een belang van 24 procent in Jet maar heeft daar weinig profijt van gehad. Verder prijken op het lijstje de namen van TPG Capital, Indigo Partners en NIIF; een Indiaas investering- en infrastructuurfonds. NIIF is van de overheid en lijkt de enige partij die echt een bod zou willen uitbrengen.

Voorstel

De voorzitter van de SBI, Rajnish Kuman, hield vorige week in een interview met financieel persbureau Bloomberg duidelijk een slag om de arm of er serieuze bieders zijn. “Op 10 mei weten we of er een voorstel is.” Hij wilde niet zeggen of de banken als schuldeisers bereid zouden zijn om verlies te nemen door (een deel van) de schulden kwijt te schelden. “Dat hangt van een eventueel voorstel af.”

Vliegen 

Hij zei wel dat Jet Airways een goede maatschappij is en dat met name de Indiase consument het gemis voelt, doelend op de stijgende prijzen. Maar hij wees ook herhaaldelijk op de risico’s, zoals de torenhoge schuld. “Als het mogelijk is, zou Jet weer moeten vliegen.” 

Tags

Eva Schouten

Senior editor. Eva is financieel-economisch journalist met een bijzondere belangstelling voor de luchtvaartsector. Behalve voor Up in the Sky, werkt Eva als freelancer voor het Algemeen Dagblad en andere kranten van De Persgroep.

Gerelateerde artikelen

Back to top button