“Van grote strategische waarde”, zo noemde Pieter Elbers in 2013 de ontluikende samenwerking tussen KLM en Jet Airways. Air France-KLM topman Janaillac noemde in 2017 India een “markt in het hart van de strategie”. Jet Airways verzorgde de afgelopen jaren het grootste deel van de vluchten naar en in India. Nu de maatschappij niet meer vliegt, is dat een enorme klap. Een logisch alternatief is er niet.
Doorverbindingen
Bijna een miljoen passagiers reisden van en naar Schiphol via de joint venture tussen Jet Airways en KLM. Bijna driekwart van de stoelen tussen India en Amsterdam zijn nu ‘weggevallen’, met flink hogere ticketprijzen ten gevolg. Maar belangrijker nog: KLM mist een partner in India voor doorverbindingen. Jet zorgde voor tientallen extra bestemmingen.
Terug bij af
KLM was eager terug te keren naar India, waar het lang nagenoeg niet aanwezig was. Elbers bij de aankondiging van de samenwerking met Jet: “Zo kunnen we een prominentere rol spelen in India.” India is ‘s werelds snelst groeiende luchtvaartmarkt en groeit al 55 maanden met dubbele cijfers. Een markt waar je als wereldwijde netwerkmaatschappij goed vertegenwoordigd wil zijn. KLM is nu echter weer zo goed als terug bij af.
Aderlating
Het is ook voor Delta een aderlating. Ruim de helft van de passagiers tussen Europa en India stapte over op een vlucht naar Noord-Amerika. Jet-topman Marnix Fruitema zei in februari tegenover Up: “We verbinden bij wijze van spreken elk dorp in India met elk dorp in Noord-Amerika, via Europa.”
Nieuwe partner
De kans lijkt heel klein dat Jet weer vliegt in de toekomst. Het is dus zaak voor KLM een nieuwe partner te vinden. India is momenteel vooral Star Alliance- en Emirates-land. Flagcarrier Air India is lid van Star Alliance. De enige andere overgebleven full service maatschappij is Vistara. Die maatschappij is voor 49 procent eigendom van een ander Star-lid; Singapore Airlines.
Samenwerking
Met beide Indiase carriers zijn codeshares, maar dat is heel wat anders dan nauwe samenwerking met Jet. Maatschappijen werkten samen in het aanbod en stemden vluchttijden op elkaar af. “Passagiers profiteren van naadloze service”, aldus het persbericht van destijds.
Emirates
Het beste alternatief om ‘naadloos’ naar de ‘dorpen’ van India te reizen vanaf Schiphol is nu met Emirates. De golfmaatschappij vliegt op negen bestemmingen vanaf Dubai. Daar komen er waarschijnlijk zes bij als de overeenkomst met Indiase LCC SpiceJet een feit is. Het zorgvuldig georchestreerde partnerschap met Jet was juist om een vuist te maken tegen Emirates.
Dieper
Een partner hebben met een diepere relatie dan codesharing is dus essentieel. Air India en Vistara lijken onmogelijk. Dan blijven alleen de low-cost maatschappijen over. In eerste instantie lijkt dat niet de logische keus, gezien het verschil aan service. Maar Gol in Latijns-Amerika is inmiddels een belangrijke partner van Air France-KLM en Delta. Ook daar was geen full service maatschappij te vinden.
GoAir
IndiGo is de grootste LCC en de enige maatschappij in India die al langere tijd winst maakt. Het lijkt onwaarschijnlijk dat zij, gezien de grootte, met één partij in zee gaan. Bovendien is er al een codeshare met Turkish, ook een Star Alliancelid. SpiceJet lonkt dus naar Emirates. AirAsia India is in meerderheid van Tata, net als Vistara. Blijft één optie over: GoAir.
Transavia
GoAir is groot genoeg om een flink netwerk te bieden. En de maatschappij heeft nog geen banden met andere grote partijen. Dat is niet onopgemerkt gebleven. Qatar Airways heeft interesse in een samenwerking, nadat de Qatari eerdere plannen voor een eigen Indiase maatschappij heeft laten varen. KLM heeft misschien een klein streepje voor; tot februari had GoAir namelijk Cor Vrieswijk als ceo, een ex-Transavia man. Het rommelt echter aan de top bij GoAir. De grootaandeelhouder wil vaak wat anders dan het topmanagement. Wat dat betreft zijn er gelijkenissen met Jet. AFKL zal, door schade en schande wijs geworden, niet zomaar in een volgende maatschappij stappen.
Miljoenen
Bovendien moeten de verbindingen door Air France en KLM gevlogen worden; GoAir heeft namelijk alleen A320’s. Het mooie van de partnerschap met Jet is dat bijna driekwart van de stoelen door de Indiërs werden gevlogen. Bij de afgelopen kwartaalcijfers van AFKL plakte de financiële topman Frédérique Gagey een cijfer op het verlies van Jet: zo’n 20 miljoen euro per jaar.
Moordend
KLM, Air France en Delta zijn hun banden kwijt in één van de belangrijkste luchtvaartmarkten van de toekomst kwijt. India is een hele moeilijk markt met moordende concurrentie en veel luchtvaartbelastingen. Het lijkt heel sterk dat er (snel) een alternatief komt. British Airways is ook nog steeds op zoek naar een nieuwe partner sinds het instorten van Kingfisher. In 2012.
Dat is zeven jaar geleden.