Een defecte brandstofbuis zorgde in september vorig jaar voor de crash van een F-35B in South Carolina. Dat wordt bevestigd in een Amerikaans regeringsrapport dat afgelopen week verscheen.
Scheur
“Onderzoek heeft aangetoond aan dat een fabrieksfout ervoor zorgde dat een brandstofleiding tijdens de vlucht scheurde, waardoor de motor minder vermogen kreeg”, schrijft het Government Accountability Office (GAO) in het rapport. Het GAO is de Amerikaanse tegenhanger van de Nederlandse Algemene Rekenkamer.
Inspectie
In de weken volgend op de crash werden wereldwijd alle F-35’s tijdelijk aan de grond gehouden. Een extra inspectie van een brandstofleiding binnen in de motor van de F-35 werd toen noodzakelijk geacht. Volgens het GAO-rapport moesten bij 117 toestellen defecte brandstofleidingen vervangen worden.
Crash
In september crashte de F-35B nabij het Marine Corps Air Station Beaufort in South Carolina. De piloot kon zichzelf in veiligheid brengen met de schietstoel. Het toestel behoorde toe aan VMFAT-501 ‘Warlords’, een opleidingssquadron van het Amerikaanse marinierskorps (US Marines), gestationeerd op MCAS Beaufort. De gecrashte F-35 is van het type F-35B, de STOVL-versie (Short Take-Off, Vertical Landing). Deze versie kan verticaal landen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!