IncidentenMilitairNieuws

Defecte brandstofleiding oorzaak eerste F-35-crash

Een defecte brandstofbuis zorgde in september vorig jaar voor de crash van een F-35B in South Carolina. Dat wordt bevestigd in een Amerikaans regeringsrapport dat afgelopen week verscheen.

Scheur

“Onderzoek heeft aangetoond aan dat een fabrieksfout ervoor zorgde dat een brandstofleiding tijdens de vlucht scheurde, waardoor de motor minder vermogen kreeg”, schrijft het Government Accountability Office (GAO) in het rapport. Het GAO is de Amerikaanse tegenhanger van de Nederlandse Algemene Rekenkamer.

Inspectie

In de weken volgend op de crash werden wereldwijd alle F-35’s tijdelijk aan de grond gehouden. Een extra inspectie van een brandstofleiding binnen in de motor van de F-35 werd toen noodzakelijk geacht. Volgens het GAO-rapport moesten bij 117 toestellen defecte brandstofleidingen vervangen worden.

Crash

In september crashte de F-35B nabij het Marine Corps Air Station Beaufort in South Carolina. De piloot kon zichzelf in veiligheid brengen met de schietstoel. Het toestel behoorde toe aan VMFAT-501 ‘Warlords’, een opleidingssquadron van het Amerikaanse marinierskorps (US Marines), gestationeerd op MCAS Beaufort. De gecrashte F-35 is van het type F-35B, de STOVL-versie (Short Take-Off, Vertical Landing). Deze versie kan verticaal landen.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button