Uit een rapport van de Europese Commissie blijkt dat het invoeren van een vliegtaks ervoor zal zorgen dat 2 op 10 passagiers het vliegtuig links laat liggen. Ook zou de taks geen negatief effect hebben op de economie, maar wel een positief effect op het milieu, zo melden verschillende media die het uitgelekte rapport in handen hebben gekregen.
Nederland
Zo meldt Trouw dat uit het rapport blijkt dat ‘het invoeren van btw, een vliegtaks of een belasting op kerosine in Nederland geen impact op het aantal banen of op de economie heeft. Doordat het aantal vliegreizigers bij het invoeren van belastingen terugloopt, daalt de uitstoot van CO2 en wordt de geluidsoverlast voor omwonenden van luchthavens minder.’
Passagiers
Trouw: ‘kerosine is in de Europese luchtvaart nu nog uitgezonderd van belasting, terwijl deze in andere sectoren 33 cent per liter bedraagt. Als de luchtvaart kerosinebelasting gaat betalen, leidt dat tot een toename van de ticketprijs van 19 procent, waardoor nog maar acht van de tien passagiers blijven vliegen. De emissie daalt fors, namelijk met van 2,1 megaton CO2. Ter vergelijking: een op de vijftien auto’s in Nederland van de weg halen, leidt tot ongeveer dezelfde uitstoot-vermindering.’
Baanverlies
‘Het heffen van vliegbelastingen leidt in de Nederlandse luchtvaartsector weliswaar tot banenverlies en slechtere financiële resultaten, maar vanwege de hogere belastinginkomsten heeft dit op nationaal niveau geen invloed op de werkgelegenheid of de economie’, zo blijkt uit het rapport. ‘Via hogere overheidsbestedingen of lagere belastingen in andere sectoren wordt gecompenseerd voor de nadelige effecten in de luchtvaartsector. Ditzelfde geldt voor andere Europese landen’, aldus Trouw.
Vliegtaks
Het kabinet zou vanaf 2021 een vliegtaks willen invoeren van 7 euro per ticket, ongeacht of men intercontinentaal of regionaal vliegt. Trouw schrijft dat ‘uit het rapport van de Europese Commissie blijkt dat een tickettaks van 7,50 euro leidt tot een halve megaton minder CO2-uitstoot, omdat het aantal passagiers dan terugloopt met 4 procent. Ook het aantal omwonenden dat last heeft van vlieglawaai neemt af, met 3 procent tot 53.700
België
Ook het Belgische VRT NWS heeft het gelekte rapport in handen gekregen en meldt dat ‘Europa een fiscaal paradijs is voor de luchtvaart.’ Zo wordt er in België, Nederland, Ierland en Denemarken geen belasting op vliegreizen gelegd. Als in België een taks van 0,33 eurocent per liter kerosine zou worden ingevoerd zou dat volgens het rapport als gevolg hebben dat het aantal passagiers met 17 procent daalt, net zoals de CO2-uitstoot én het aantal banen in de Belgische luchtvaartsector. De ticketprijs in België zal door de kerosinetaks met 16 procent stijgen.