Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

    18/06/2025

    Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

    18/06/2025

    KLM gaat bijdragen aan Nederlandse vliegtuigmotoren

    18/06/2025

    Ommekeer KLM A330 blijkt bizarre reden te hebben

    17/06/2025

    Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

    17/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Open Skies! | Column Goof
Airlines

Open Skies! | Column Goof

Goof BakkerDoor Goof Bakker15/05/2019Update:28/08/2020Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Tupolev Tu-154 /Wikimedia
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Precies vandaag, maar dan gisteren, vertelde vriend Adri me in het cafeetje op vliegveld Teuge wat er eigenlijk op die Tupolev stond, die ik twee stukjes geleden als afbeelding gebruikte. Adri doet veel zaken met de voormalige Sovjet-Unie en spreekt een aardig woordje Russisch. Het was zoiets als ‘Russische Vliegopleiding met de Naam Yuri Gagarin’, als ik me goed herinner. Maar er waren al een paar pils door, dus helemaal zuiver heb ik het niet meer.

Dat maakt ‘m nog iets bijzonderder, die merkwaardige Open Skies-bijeenkomst waar ik de foto maakte.

Het was in 2004 dat ik een uitnodiging kreeg voor een persconferentie onder de naam Open Skies. Met een Luftwaffe Transall werden we op parachutistenstoeltjes naar Nordholz gevlogen om plaats te nemen in een nogal armoedig zaaltje. Mijn indruk was dat er voornamelijk spotters waren komen opdagen. Niet één journalist van een serieus medium, zeg maar.

Terwijl wat er gepresenteerd werd bepaald geen flauwekul was.

In de jaren vijftig probeerde president Eisenhower met de Russische president Bulganin af te spreken om elkaar vanuit de lucht constant te observeren, om de angel uit de Koude Oorlog te halen. De Russen wilden niet, maar toen George Bush senior het veertig jaar later nog eens probeerde opeens wèl.

Een enorme operatie kwam op gang. Vliegtuigen van elkaar niet echt lekker liggende naties overvlogen jarenlang volkomen ongestoord mekaars territorium, lekker fotograferend en afluisterend. De presentatie was min of meer de aftrap.

Recentelijk is het verdrag al een paar keer op ruzie uitgelopen, onder meer omdat Turkije weigert om Rusland toegang tot Syrië te verschaffen. Een teken dat de verhoudingen weer veel meer gespannen liggen dan rond de eeuwwisseling.

Het stukje ging trouwens over iets anders: mooi en lelijk. Een andere vaste gast vond de Tu-154 maar mager jatwerk van de Boeing 727. Maar als drie motoren in de staart het criterium is, zijn alle tri-jets kopieën van de Hawker Siddeley Trident, want die vloog het eerst. Maar daar gaat het  natuurlijk niet om.

De B727 is veel lelijker, door de verhouding tussen de ietwat pafferige romp en de kleine motortjes. Dat is bij de Tupolev veel mooier. En die staart wint het van iedereen. Evenals die goddelijke neus, die wonderschone ovale inlaat en dat prachtige landing gear. Dat is geen kwestie van smaak, dat ìs gewoon zo.

Bewijs het tegendeel maar eens.

Goof Bakker

PS/NB Open Skies is toevallig ook de naam van een burgerluchtvaart-overeenkomst, maar daar gaat dit niet over. 


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Column Goof Open Skies Tupolev
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Goof Bakker
  • Website
  • Facebook

Columnist en mede-eigenaar van Up in the Sky. Goof heeft zijn sporen verdiend als reclametekstschrijver en schrijft nog altijd over luchtvaart. Hij publiceerde onder andere in NRC Handelsblad en de Volkskrant. Zijn columns verschijnen zowel op Up in the Sky als in Piloot & Vliegtuig. Regelmatig kiest Goof het luchtruim, de ene keer in een Cessna O-2A, de andere keer in een Yak-52.

Gerelateerde Artikelen

Maatschappij schrapt routes om opmerkelijke reden

18/06/2025Redactie

Airlines buitelen over elkaar heen in Parijs

18/06/2025Redactie

Eerste Syrië-vluchten vanuit EU herstart

18/06/2025Redactie
Recent

Eerste airline neemt vrachtversie Embraer E190 in dienst

19/06/2025

Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

18/06/2025

Dassault Falcon, made in India

18/06/2025
Populair

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?