AirlinesDuurzaamheidEditors choiceFinancieelKLMNieuwsNL nieuwsProfessionalSchiphol AirportToekomst NL luchtvaart

KLM verwacht na invoering vliegbelasting ook groei Schiphol

KLM verwacht na het doorzetten van de invoering van de vliegbelasting, ook dat Schiphol na 2020 door kan groeien. Dat laat KLM weten in een reactie op het wetsvoorstel voor de invoering van die vliegbelasting.

Groei

Zowel de invoering van de vliegbelasting als een gematigde groei van luchthaven Schiphol voor de periode na 2020 zijn opgenomen in het regeerakkoord van het kabinet Rutte.

Regeerakkoord

“Nu we zien dat dit kabinet het regeerakkoord onverkort uitvoert voor wat betreft de vliegbelasting verwachten we ook dat dit kabinet zich aan haar eigen regeerakkoord houdt wat betreft de gematigde groei op Schiphol”, zo laat KLM desgevraagd weten.

Wetsvoorstel

KLM zegt ook te hopen dat de beoogde 200 miljoen euro aan opbrengsten van de vliegtaks, wordt aangewend voor verduurzaming van de luchtvaartsector. Op dinsdag 14 mei diende staatssecretaris van Financiën, Menno Snel, het wetsvoorstel voor een Nederlandse vliegtaks in. Behalve KLM hebben ook andere spelers in de luchtvaartsector hier een mening over.

Ryanair

Ook al is Ryanair geen Nederlandse speler, de Ierse prijsvechter heeft wel een duidelijke mening over de voorgestelde vliegtaks. ‘Europa’s groenste airline’, zoals Ryanair zichzelf noemt, ziet de vliegbelasting als ‘staatssteun aan KLM.’ De Ieren wijzen erop dat de vliegtaks niet geldt voor transferpassagiers op Schiphol, die voor KLM erg belangrijk zijn. Passagiers die directe vluchten van of naar Nederland nemen, zoals die van Ryanair, moeten wel belasting betalen.

EasyJet

EasyJet vindt de voorgestelde vliegtaks ‘een gemiste kans om een duurzamere luchtvaart te stimuleren’ en noemt het ‘een platte belasting’. Onder andere omdat de belasting per passagier geldt en daarmee geen onderscheid wordt gemaakt tussen vervuilende en minder vervuilende vliegtuigen.

Transferpassagiers

Ook hekelt de Britse prijsvechter het feit dat geen onderscheid wordt gemaakt tussen korte- en lange afstand. EasyJet vindt het net als Ryanair niet terecht dat transferpassagiers worden uitgesloten en is het juist met KLM eens dat de opbrengst zou moeten worden gebruikt voor verduurzaming van de sector.

Transavia

Een woordvoerster van Transavia laat weten dat de maatschappij ‘het vliegen bereikbaar wil houden voor de gewone Nederlander, zodat zij nog gewoon met het vliegtuig op vakantie kunnen.’ De vliegtaks zou er voor zorgen dat vliegen ‘iets voor de elite wordt.’ Daarnaast zegt de woordvoerster dat het invoeren van vliegbelasting niet tot baanverlies zou leiden als ‘onzin’ bestempelt kan worden.

Schiphol

Nederlands grootste luchthaven laat aan Up weten voorstander te zijn van een internationale aanpak. “Mocht er toch een nationale vliegbelasting komen, dan kunnen wij ons grotendeels vinden in deze invulling.” Wat Schiphol betreft zou de opbrengst ten goede moeten komen aan verduurzaming en verbetering van de luchtvaart, luchthavens en leefomgeving. “Voor cargo hadden we graag een uitzondering gezien, vanwege de rol voor de Nederlandse economie”, aldus Schiphol.

Vracht

Air Cargo Netherlands (ACN), de brancheorganisatie voor de Nederlandse luchtvracht, vindt de extra belasting op luchtvracht alleen acceptabel in Europees verband. “De belasting op vrachttoestellen die nu is voorgesteld wordt alleen in Nederland geheven en niet in andere Europese landen. Dit leidt tot een ongelijk speelveld binnen Europa. De lastenverzwaring voor de sector zal leiden tot het ‘weglekken’ van vracht en daarmee werkgelegenheid naar het buitenland”, aldus ACN.

2009

Het is niet de eerste keer dat er een belasting komt op vliegtickets. In 2009 werd na grote weerstand de Nederlandse vliegtaks, die een jaar eerder werd ingevoerd, weer afgeschaft.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button