GoofLiefhebberNaast het nieuws

Bling bling! | Column Goof

Precies vandaag, maar dan in 2011, liep ik op Ebace. Alleen de naam al: business aviation. Twee minuten in Genève en je ziet meer limo’s en bimbo’s dan in een jaar PC-Hooftstraat. 

Nice en Las Vegas staan na Parijs en Londen bovenaan de lijst van BJ-destinations. Verdere discussie onnodig. 

Zakelijk is het sowieso een twijfelgeval. Hoe kom je met zo’n ding over bij klanten? Toen ik in 1987 mijn eerste Mercedes C190 van de zaak kreeg (met 2% bijtelling) zag de ene helft van de klanten dat als een bewijs van het feit dat ik mijn vak verstond. De andere helft vond plotseling de rekeningen te hoog. 

Ach, die dingen worden heus wel eens zakelijk ingezet. Toen de CEO’s van drie grote autobedrijven in Washington om subsidie kwamen bedelen vroeg Obama hoe ze gekomen waren. 

Hij kreeg prompt een brief van de burgemeester van Wichita (daar worden veel BJ’s gemaakt) of hij alsjeblieft wilde ophouden met een van de weinige nog overgebleven succesvolle Amerikaanse bedrijfstakken kapot te maken. 

De enige echt zinvolle inzet waar ik ooit van gehoord heb was die van het management van de Holiday Inn hotelketen. Dat verplaatst zich per Pilatus dag-in-dag-uit over de VS. 

De inzet van een PC-12 is veelbetekend: het toestel is uiterst praktisch (korte baantjes dus dicht bij de eindbestemming landen), maar heeft bijzonder weinig status: het is een lelijk ding met een propeller. De foto van de mevrouw maakte ik trouwens op de stand van Pilatus; misschien stond die er wel om het ding wat meer glamour te geven. 

Ik denk wel eens na over dingen waar de mensen zich over honderd jaar mateloos over zullen verwonderen. Zoals we ons nu niet meer voor kunnen stellen dat Lodewijk de Veertiende in een hoek van de kamer zat te schijten. En men in familieverband naar een onthoofding ging kijken. 

Dat we andere dieren opaten zullen ze over honderd jaar erg vreemd vinden. En dat we fanatiek door bleven fokken terwijl we al met negen miljard mensen op aarde waren. En dat sommige mensen zich voor de pret privé verplaatsten in vervoermiddelen van twintig miljoen dollar, terwijl anderen nog van honger crepeerden. 

Een meewarig hoofdschudden zal ons deel zijn.

Goof Bakker

Tags

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.

Gerelateerde artikelen

Back to top button