Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Nederlandse Apache maakt voorzorgslanding

    16/05/2025

    CEO Ben Smith vaart andere koers dan KLM-personeel

    16/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien

    15/05/2025

    Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

    15/05/2025
  • Achtergrond

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025
  • Editors’ choice

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Editors' Choice»‘Van Zero naar Hero’: F-16 en F-35 training in Arizona – deel 1
Editors' Choice

‘Van Zero naar Hero’: F-16 en F-35 training in Arizona – deel 1

Leonard van den BroekDoor Leonard van den Broek18/05/2019Update:18/05/2019Leestijd: 6 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
USAF F-16C van het 309th Fighter Squadron © Lucien Blok
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Luke Air Force Base in Arizona is al sinds de Tweede Wereldoorlog een belangrijk centrum voor het opleiden van gevechtsvliegers van de Amerikaanse luchtmacht. Sinds 2015 worden hier piloten omgeschoold op de F-16 en de F-35. Up in the Sky bracht een bezoek aan deze vliegbasis.

Hoogtepunt

Sinds halverwege de jaren ’90 is Luke AFB de grootste F-16 trainingsbasis van de Amerikaanse luchtmacht. Tijdens het hoogtepunt, zo’n tien jaar geleden, had de 56th Fighter Wing acht squadrons met in totaal meer dan 200 toestellen. Jaarlijks studeerden meer dan 100 F-16 piloten af. Sinds 2013 vind er een verschuiving plaats richting de F-35. Dat betekent echter niet dat de F-16 snel zal verdwijnen van Luke. Luitenant-kolonel Justin Hicks, instructeur op de F-16: “Op dit moment leiden we wel minder F-16 vliegers op dan tien jaar geleden. Tegenwoordig slagen er twee klassen per jaar, met gemiddeld zo’n twaalf leerlingen. Dus per jaar leveren we zo’n 24 nieuwe F-16 vliegers als op Luke.”

Singaporese F-16D, landend op Luke AFB © Lucien Blok

Singapore

Sean Clements, persvoorlichter van 56th Fighter Wing, Luke AFB: “De USAF heeft, inclusief Air National Guard en Reserve, een vloot van meer dan 1000 F-16’s. De verwachte levensduur van de toestellen wordt geschat op een jaar of 30 vanaf nu. Dus F-16 training is de komende jaren nog zeker nodig! Op dit moment zijn er nog vier F-16 squadrons bij 56th Fighter Wing, met totaal 77 toestellen. Daarnaast is er nog één F-16 squadron van de USAF Reserve.” Het 21st Fighter Squadron (‘Gamblers’) heeft het opleiden van Taiwanese F-16 piloten en technici als taak. Het 425th Fighter Squadron (‘Black Widows’) traint Singaporese vliegers en grondpersoneel op de F-16. Het 309th Fighter Squadron (‘Wild Ducks’) en 310th Fighter Squadron (‘Tophats’)  leiden op dit moment Amerikaanse F-16 piloten op. Het 69th Fighter Squadron (‘Werewolves’) valt onder de USAF Reserve en leidt F-16 piloten op voor de USAF Reserve squadrons.

Een Taiwanese F-16A, met Amerikaanse ‘markings’ op Luke © Lucien Blok

Transitie

Luitenant-kolonel Justin Hicks is instructeur op de F-16 bij het 69th Fighter Squadron, USAF Reserve. “Ik hoor bij de USAF Reserve, maar ben op dit moment tijdelijk ‘uitgeleend’ aan het 310th Fighter Squadron. De ‘B-course’ opleiding voor nieuwe F-16 piloten wordt verzorgd door het 310th FS, terwijl het 309th FS de meeste transitie-cursussen en SOC’s voor zijn rekening neemt.”  De transitiecursus is bedoeld voor vliegers die van een ander gevechtsvliegtuig zoals de F-15 komen. SOC staat voor Senior Officer Course. Deze cursus traint senior officieren op de F-16, die na een (niet-vliegende) staffunctie een leidende functie krijgen bij een F-16 eenheid.

Amerikaanse F-16D met de White Tank Mountains op de achtergrond © Lucien Blok

Formatievliegen

Wat staat een aankomend F-16 piloot te wachten, als hij (of zij) op Luke begint met de opleiding? Justin Hicks: “De syllabus voor B-course studenten begint met een maand lang ‘academics’, vergelijkbaar met de F-35. Onderdeel van deze ‘academics’ is een aantal simulatorvluchten. Daarna volgen de eerste ‘gewenningsvluchten’, om de studenten te laten wennen aan het toestel. De eerste vlucht is nog in een tweezits F-16D, maar de tweede vlucht is meteen al solo – met weliswaar een instructeur die in formatie meevliegt. In totaal zes vluchten leren de studenten niet alleen hoe het toestel te hanteren, maar ook formatievliegen en vliegen in minder goed weer.”

Twee F-16C’s van het 310th Fighter Squadron, landend op Luke © Paul Mali

Fantastisch

Hicks: “De F-16 is een fantastisch vliegtuig, het is echt om de piloot heen gebouwd. Ik heb ook op de F-15E Strike Eagle gevlogen, en een paar jaar op de Tornado bij de Royal Air Force. Vergeleken met die twee typen vind ik de F-16 echt een heel fijn toestel om te vliegen. Dankzij de fly-by-wire en de krachtige motor is er bijna geen situatie, waar je je niet uit kunt redden. En dat is een heel comfortabel uitgangspunt, als piloot. Een wereld van verschil met het vliegen op een éénmotorig propellortoestel, kan ik uit ervaring zeggen!” Hicks is namelijk druk bezig zich om te scholen tot verkeersvlieger.

Leerling en instructeur in Amerikaanse F-16D © Leonard van den Broek

Aanvallen

In de volgende fase van de opleiding leren de aankomende F-16 vliegers hoe ze het toestel kunnen inzetten als wapenplatform, eerst ‘air to air’ (luchtgevecht), daarna ‘air to ground’ (aanvallen van gronddoelen). De air to air-syllabus valt uiteen uit meerdere onderdelen; verdedigend, aanvallend, één tegen één, meerdere toestellen tegen elkaar, binnen en buiten gezichtsbereik etc. Het leren aanvallen van gronddoelen volgt eenzelfde modulaire aanpak. Met standaard ‘domme’ oefenbommen wordt van verschillende hoogten een gronddoel aangevallen. Vervolgens wordt geoefend met precisie-lasergeleide munitie, de zogeheten ‘slimme bommen’.

USAF F-16D van het 309th Fighter Squadron © Lucien Blok

Specifiek

Lt.kol Hicks: “Ondanks dat we in gevechtssituaties alleen maar geleide munitie gebruiken, beginnen we toch de eerste paar oefenvluchten met domme bommen. Je moet op ontzettend veel dingen letten bij het uitvoeren van een aanval op een gronddoel. Je moet met een specifieke snelheid in een specifieke richting vliegen, soms nog onder een specifieke duikhoek maar in elk geval op een specifieke hoogte. Verder moet je op een specifiek tijdstip boven dat ene specifieke doel zitten. Het is dan goed om een bepaald bewustzijn aan te leren, waar je naar moet kijken. Bovendien beschikken we nog altijd over een flink arsenaal aan ongeleide wapens. Hopelijk hebben we het nooit nodig, maar het zou jammer zijn als we als gevechtsvliegers die vaardigheid zouden verliezen.”

F-16C van het 309th Fighter Squadron, USAF © Leonard van den Broek

Aan het einde van de opleidingssylabus worden de studenten geacht alle verschillende vaardigheden te hebben geïntegreerd. Lt.kol. Hicks: “In een oefenmissie met vier toestellen moeten ze een gronddoel aanvallen. Maar dat wordt verdedigd vanaf de grond én door andere vliegtuigen. Dus ze krijgen te maken met allerlei soorten bedreigingen: ‘air to air threats’ maar ook ‘surface to air threats’. Als ze succesvol hun weg naar het doel hebben kunnen vechten én hun weg naar buiten én het doel hebben kunnen raken, dan zijn ze echt geslaagd als F-16 piloot. Dan zijn ze klaar om over te gaan naar een operationeel squadron. ‘Van zero tot hero’!”

Lockheed Martin F-16C in de start vanaf Luke AFB © Leonard van den Broek

Volgende week deel 2 van deze longread: F-35 training op Luke Air Force Base.

The author would like to thank Sean Clements and Lt.Col. Justin Hicks of 56th Fighter Wing at Luke AFB for their cooperation. Met dank aan Lucien Blok en Paul Mali, voor hun medewerking aan de totstandkoming van dit artikel.

Singaporese F-16D van het 425th Fighter Squadron, USAF © Leonard van den Broek

Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
F-16 Luke AFB training USAF
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Leonard van den Broek
  • Website
  • LinkedIn

Redacteur en fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven waar het vliegverkeer rond het toenmalige Welschap zijn interesse wekte. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland. Zijn specialisatie betreft dan ook de militaire luchtvaart. In het dagelijks leven is Leonard werkzaam als arts bij een GGD.

Gerelateerde Artikelen

Haar helikopter werd beschoten

17/05/2025Lieneke Koornstra

Kriebels aan boord van Airbus A320

16/05/2025Redactie

Global Airlines voert eerste commerciële vlucht uit

16/05/2025Redactie
Recent

Haar helikopter werd beschoten

17/05/2025

Kriebels aan boord van Airbus A320

16/05/2025

Global Airlines voert eerste commerciële vlucht uit

16/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Passagiers riskeren boete bij Turkse airlines

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?