HelikopterIndustrieNieuwsProfessional

Vervolgorder voor Sikorsky CH-53K transporthelikopter

Helikopterfabrikant Sikorsky heeft een vervolgorder gekregen voor twaalf CH-53K ‘King Stallion’ zware helikopters als opvolger voor de CH-53E ‘Super Stallion’ van het US Marine Corps. Dit hebben Lockheed Martin (het moederbedrijf van Sikorsky) en het Amerikaanse Ministerie van Defensie bekend gemaakt.

Kostenstijging

Het contract is voor twaalf toestellen, verdeeld over Low Rate Initial Production (LRIP) Lot 2 en 3. Oorspronkelijk zouden er veertien helikopters besteld worden, maar vanwege eerdere kostenstijgingen is dit aantal teruggebracht naar twaalf. Het contract vertegenwoordigt een totale waarde van 1,3 miljard US dollar.

Interesse

Met LRIP Lot 1 werden in 2017 twee toestellen besteld. Inclusief ontwikkelkosten kostten deze helikopters 130 miljoen US dollar per stuk – meer dan de stuksprijs van een F-35. Een deel hiervan is toe te schrijven aan meerkosten omdat het een nieuw toestel betreft, zo zei een hoge US Marine-officier eerder tegen DefenseNews. De verwachting is dat als er meer toestellen verkocht worden, de stuksprijs ook zal dalen. Zowel Duitsland als Israël hebben serieuze interesse getoond in de CH-53K.

Verdubbeld

De CH-53K ‘King Stallion’ is een nieuw ontwikkelde helikopter, gebaseerd op de CH-53E ‘Super Stallion’. Het Amerikaanse Marinierskorps (United States Marine Corps) beschikt op dit moment over ongeveer 150 CH-53E Super Stallion zware transporthelikopters. Het is de bedoeling om deze uiteindelijk te vervangen door zo’n 200 King Stallions. Tot de komst van de CH-53K, was de E-versie de grootste Westerse transporthelikopter. De King Stallion is niet alleen groter, het hefvermogen is meer dan het dubbele van de CH-53E.

Tags

Leonard van den Broek

Redacteur / fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven, waar zijn interesse voor de luchtvaart werd gewekt door het vliegverkeer rond 'Welschap'. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland.

Gerelateerde artikelen

Back to top button