Langzaam verdwijnt first class uit de toestellen veel veel maatschappijen. Vaak komt er een premium economy voor terug. En een beter businessclass-product. Loyalty Lobby maakte een overzicht van het verdwijnen van first in de afgelopen jaren.
Prijzen
Korean Airlines kondigde onlangs aan voor een groot deel van de routes te stoppen met first class. Asiana stopt helemaal met het meest luxe product, maar de toestellen worden niet omgebouwd. De first class-stoelen worden omgedoopt tot ‘business suites’; de prijzen dalen met zo’n 30 tot 40 procent.
Singapore
Singapore Airlines haalde bij de vernieuwing van de A380’s de helft van de first class-stoelen uit de superjumbo. In 2015 gebeurde hetzelfde al bij de 777’s. Tegelijk werd een premium econome-cabine ingevoerd. De A350’s krijgen geen first. Ook Malaysia Airlines zag het niet meer zitten, vooralsnog blijft het bij een naamswijziging. Met het verdwijnen van Jet Airways is er nog een maatschappij minder met een first cabine.
Premium economy
Ook in het Westen is de trend zichtbaar. Lufthansa kondigde in 2013 aan de first-capaciteit te reduceren met 20 procent. Al snel verdween de klasse uit de 747-400’s. De nieuwe A350’s en ook de toekomstige B777X-toestellen hebben geen first. Premium economy komt ervoor terug. United stopte vorig jaar met de verkoop van first class. De toestellen worden omgebouwd en eveneens komt hier premium economy voor terug.
Groter
Emirates schrapt twee stoelen per B777-300. De totale ruimte wordt niet kleiner, de suites die blijven worden groter. Net als SIA hebben British Airways, Cathay Pacific en Qatar Airways bij de A350 bestellingen geen first class voorzien.
Privacy
Een aantal maatschappijen verhogen het comfort en-vooral- de privacy van businessclass-passagiers. Qatar Airways en Delta Air Lines vliegen al een tijdje met suites in de businessclass. Deze stoelen hebben een schuifdeur, zodat de passagier zich af kan zonderen. De onlangs aangekondigde business van BA en Virgin zullen dit ook krijgen. Ze vergroten hiermee de afstand met andere maatschappijen, die bijvoorbeeld nog met een 2-2-2 opstelling vliegen, waarbij de privacy beperkt is.