Nu Schiphol op de grenzen van het toegestane aantal vliegbewegingen opereert, zijn historische slotrechten niet meer heilig. Dat bevestigt een woordvoerder van de luchthaven desgevraagd. Er komt een overgangsregeling.
Historisch
Wanneer luchtvaartmaatschappijen voor een bepaald seizoen slots aanvragen, deze krijgen en de serie voor 80 procent vliegen, worden die slots historisch. Dan mag de maatschappij ze het volgende seizoen ook vliegen.
Widebody’s
Doordat Schiphol op de grens van haar capaciteit zit, staan met name de piekmomenten onder druk. Eerder liet Schiphol al weten dat voor deze zomer operationele beperkingen zijn opgelegd voor het aantal widebody-toestellen in de ochtendpiek. Nu stelt de luchthaven dat historische slots niet meer ‘heilig’ zijn.
Slotcoördinator
Voor ieder seizoen, winter en zomer, stelt Schiphol een capaciteitsdeclaratie op. Aan de hand daarvan weet de slotcoördinator hoeveel slots beschikbaar zijn voor een bepaald seizoen. Bij het toekennen daarvan hebben historische slots ‘voorrang’. Deze slots, ook wel grandfather rights, zijn een gegeven voor de airline die ze heeft.
Beperkingen
Het kan in de toekomst voorkomen dat in nieuwe capaciteitsdeclaraties verdere operationele beperkingen worden opgenomen, aldus Schiphol. En die kunnen op gespannen voet staan met de historische rechten. “In dat geval is de capaciteitsdeclaratie leidend”, aldus de woordvoerder van de luchthaven. Hoe daar precies invulling aan gegeven moet worden, dat is nog niet duidelijk.
Ministerie
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de slotcoördinator werken volgens Schiphol aan een overgangsregeling, waarin dat geregeld moet worden. Vorig jaar spande onder andere Corendon een rechtszaak aan tegen Schiphol zodat de luchthaven gedwongen werd om overgebleven slots uit de winter over te hevelen naar de zomer.
Winterseizoen
Dit jaar werd duidelijk dat een deel van die slots historisch is geworden. Daardoor kon Schiphol dit jaar geen overgebleven slots uit het winterseizoen inboeken in de zomer, deze zat al vol.