Precies vandaag is Niki Lauda overleden.
Vliegtuigfanaat Lauda haalde een paar keer achter mekaar de truc uit die ook Schröder, Blok en Legro in Nederland toepasten: probeer lean and mean de machtspositie van de national carrier aan te vallen, zo niet deze in diskrediet te brengen. En gebruik daarbij slim de publiciteit, om in te spelen op de natuurlijke voorkeur van het grote publiek voor de underdog.
Lauda zette daartoe reuze handig zijn sterrenstatus in. Met zijn in het brandwondencentrum opgekalefaterde kop trok hij altijd weer de camera’s naar zich toe.
In dat kader werd ik in 2009 door Embraer afgevaardigd naar een feestje dat Lauda gaf in het blingbling-paleis Hangar Seven van die andere Oostenrijkse Macher, Dietrich Mateschitz. U weet wel, van de Red Bull. Met veel Braziliaans gedans en gespring werd daar de nieuwe E-190 van NIKI voorgesteld aan het publiek.
Hoewel er allerlei bobo’s rondhingen schoof Lauda tijdens het diner meteen aan de tafel van de journalisten, en ging recht tegenover me zitten. Vragen stellen was nauwelijks mogelijk: hij vertelde luid schaterend over alle handigheidjes die hij gebruikt had om de grote airlines te grazen te nemen, een loer te draaien, een poets te bakken, en het bos in te sturen.
Slimme inhaalmanoeuvres. Zijn specialiteit.
Goof Bakker
Lees meer in Piloot&Vliegtuig, op www.goofbakker.nl, en zo nu en dan in NRC/Handelsblad
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!