fbpx
LiefhebberMilitairNaast het nieuws

Blue Angels sturen ‘Fat Albert’ met pensioen

Met meer dan 30.000 vlieguur op de teller, is de C-130T met de bijnaam ‘Fat Albert’, buitendienst gesteld. Het ‘bitterzoete afscheid’ is door het Blue Angels team via Twitter bekendgemaakt.

Vliegshows

Het C-130T toestel kwam in 2002 bij het Blue Angels team, het demoteam van de US Navy. ‘Fat Albert’ werd voornamelijk ingezet voor het vervoer van reserveonderdelen, andere uitrusting en om ondersteunend personeel te vervoeren van en naar vliegshows. 

JATO

Ook maakte het ook onderdeel uit van het Blue Angels-demoteam en vloog het laag bij de grond op hoge snelheid een demonstratie. Het meest spectaculaire van de show was de start met ‘Jet Assisted Take Off’ (JATO) raketten. Hierbij maakt de Hercules gebruik van raketten om sneller in de lucht te komen. Helaas werd dit onderdeel van de show in 2009 geschrapt vanwege een tekort aan de raketten. 

Crash

Vanwege de crash van een KC-130T van het US Marine Corps waarbij zestien inzittenden omkwamen, werden de KC-130T’s in 2017 aan de grond gehouden in afwachting van het onderzoek naar de oorzaak. Ook ‘Fat Albert’ werd uit voorzorg uit het programma van de Blue Angels gehaald. Vorig jaar juli mocht het blauw-gele toestel weer de lucht in en kon het opnieuw deelnemen aan vliegshows.

Vervanging

In april 2018 kwam het nieuws naar buiten dat de US Navy in onderhandeling was met de Royal Airforce om één van de Britse C-130J Herculessen over te nemen. Vanwege de komst van de A-400, door de RAF aangeduid als Atlas C.1, is een aantal Britse C-130J’s al uit dienst genomen. Nu ‘Fat Albert’ geen logistieke taken voor de Blue Angels meer uitvoert, zal snel een vervanger moeten komen om het gat op te vangen. In hoeverre de deal al rond is, is niet bekend.

Trainingshulpmiddel 

Afgelopen woensdag steeg de Blue Angels Hercules voor het laatst op vanaf Naval Air Station Pensacola om te landen op Fort Worth in Texas. Het zal gebruikt worden als een trainingshulpmiddel.

Help mee de meest realistische B737NG-simulator naar Nederland te halen!

Bij Up in the Sky houden we van de luchtvaart, dat moge duidelijk zijn. Nu willen we de nieuwste B737NG-simulator mét 4K-resolutie-projectors op de Nederlandse (particuliere) markt brengen. De benodigde investering hiervoor bedraagt anderhalve ton. Wil jij meehelpen financieren en rente ontvangen? Stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.

Daniel Ravenswaay

Militair luchtvaart fotograaf. Daniel is opgegroeid in Cuijk, in de aanvliegroute van baan 24 op Volkel en hier is zijn interesse in de militaire luchtvaart ontstaan. In zijn vrije tijd is hij geregeld te vinden bij militaire vliegvelden in binnen- en buitenland.

Gerelateerde artikelen

Back to top button