Het parkeren van een Boeing 737 MAX kost airlines zo’n 2000 dollar per maand per toestel. Airlines hebben tientallen van de toestellen aan de grond staan na het vliegverbod.
Toestellen
Dat meldt persbureau Bloomberg, dat ook een lijstje opstelde met de airlines met de meeste MAX-toestellen aan de grond.
Southwest
Southwest Airlines is koploper met 34 stuks, gevolgd door American Airlines, China Southern Airlines en Air Canada met ieder 24 toestellen. Voor Air China gaat het om zestien vliegtuigen, United Airlines en FlyDubai beide veertien, WestJet en SpiceJet dertien en Turkish Airlines twaalf.
Hagelnieuwe
Wereldwijd gaat het om bijna vijftig maatschappijen. Bijna vijfhonderd toestellen staan aan de grond, inclusief zo’n honderd hagelnieuwe die niet geleverd kunnen worden. De toestellen moeten ondanks dat ze niet vliegen, wel onderhouden worden.
Termijn
Het vliegverbod van de Boeing 737 MAX duurt nu al flinker langer dan zestig dagen; de termijn waarna vliegtuigen normaliter in ‘long-term storage’ gaan. Om ze nu weer te kunnen laten vliegen, zal veel controles vergen en weken kunnen duren. Voor vliegtuigen die minder dan twee maanden aan de grond staan, is dat volgens Bloomberg slecht enkele uren.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!