Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Nederlandse F-35’s naar Polen

    08/07/2025

    “Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

    07/07/2025

    Man afkomstig van Schiphol zet het op een lopen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Duurzaamheid»KLM vliegt vanaf 2022 op Nederlandse bio-kerosine
Duurzaamheid

KLM vliegt vanaf 2022 op Nederlandse bio-kerosine

Roel DienderDoor Roel Diender27/05/2019Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
(c) KLM
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Als alles volgens plan verloopt, vliegt KLM vanaf 2022 op Nederlandse bio-kerosine. Dat is bekendgemaakt op een gezamenlijke bijeenkomst van KLM en SkyNRG.

Schiphol

De fabriek komt in het Groningse Delfzijl, de biofuel wordt per boot vanuit Groningen richting Schiphol vervoerd. Delfzijl won het van andere onderzochte locaties als Amsterdam, Antwerpen en Rotterdam.

KLM

De fabriek moet een capaciteit krijgen van 100.000 ton per jaar. Driekwart daarvan is bestemd voor KLM. De CO2-uitstoot die daarmee vermeden wordt, staat volgens KLM-ceo Pieter Elbers gelijk aan ‘duizend vluchten van Schiphol naar Rio de Janeiro en terug’. Volgens KLM zijn zij de eerste maatschappij die op dergelijke schaal investeren in biofuel. 

Afval

De bio-kerosine wordt voornamelijk gemaakt uit regionale afvalstromen, waarmee het productieproces geen impact heeft op het milieu. Het gaat om ‘olieachtige reststromen afkomstig van andere industrieën’, die worden verwerkt tot een product dat gelijkwaardig is aan kerosine op basis van fossiele kerosine. Het gezamenlijke project heet DSL-01.  

Uitstoot 

Het gebruik van de biofuel moet leiden tot een vermindering van de CO2-uitstoot met 85 procent. Volgens Maarten van Dijk van SkyNRG is de vraag naar biofuel veel groter dan het aanbod. “Duurzame brandstof is de enige optie om de luchtvaart te verduurzamen.” 

Investering 

In de initiële fase wordt 10 miljoen euro in de fabriek geïnvesteerd. Uiteindelijk zal de bouw naar verwachting zo’n 250 miljoen euro kosten. Wie wat betaalt, wordt (nog) niet bekendgemaakt. 

https://www.youtube.com/watch?v=SUa1sMEOxG0

Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Biofuel co2-uitstoot fabriek KLM Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Roel Diender

Senior editor. Roel is afgestudeerd in Antwerpen als journalist. Terug in Nederland kwam hij bij Up terecht en dompelt zich sindsdien onder in de wereld van vliegtuigen, luchthavens en alles wat met deze dynamische sector te maken heeft.

Gerelateerde Artikelen

Nederlandse F-35’s naar Polen

08/07/2025Redactie

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025Redactie

Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

07/07/2025Redactie
Recent

Nederlandse F-35’s naar Polen

08/07/2025

De Fokker F27: hoe een Nederlandse turboprop de wereld veroverde

08/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

Prijzen Russische vliegtuigen rijzen de pan uit

05/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?