CO2DuurzaamheidKLMNieuwsNL nieuwsProfessionalSchiphol Airport

KLM vliegt vanaf 2022 op Nederlandse bio-kerosine

Als alles volgens plan verloopt, vliegt KLM vanaf 2022 op Nederlandse bio-kerosine. Dat is bekendgemaakt op een gezamenlijke bijeenkomst van KLM en SkyNRG.

Schiphol

De fabriek komt in het Groningse Delfzijl, de biofuel wordt per boot vanuit Groningen richting Schiphol vervoerd. Delfzijl won het van andere onderzochte locaties als Amsterdam, Antwerpen en Rotterdam.

KLM

De fabriek moet een capaciteit krijgen van 100.000 ton per jaar. Driekwart daarvan is bestemd voor KLM. De CO2-uitstoot die daarmee vermeden wordt, staat volgens KLM-ceo Pieter Elbers gelijk aan ‘duizend vluchten van Schiphol naar Rio de Janeiro en terug’. Volgens KLM zijn zij de eerste maatschappij die op dergelijke schaal investeren in biofuel. 

Afval

De bio-kerosine wordt voornamelijk gemaakt uit regionale afvalstromen, waarmee het productieproces geen impact heeft op het milieu. Het gaat om ‘olieachtige reststromen afkomstig van andere industrieën’, die worden verwerkt tot een product dat gelijkwaardig is aan kerosine op basis van fossiele kerosine. Het gezamenlijke project heet DSL-01.  

Uitstoot 

Het gebruik van de biofuel moet leiden tot een vermindering van de CO2-uitstoot met 85 procent. Volgens Maarten van Dijk van SkyNRG is de vraag naar biofuel veel groter dan het aanbod. “Duurzame brandstof is de enige optie om de luchtvaart te verduurzamen.” 

Investering 

In de initiële fase wordt 10 miljoen euro in de fabriek geïnvesteerd. Uiteindelijk zal de bouw naar verwachting zo’n 250 miljoen euro kosten. Wie wat betaalt, wordt (nog) niet bekendgemaakt. 

Tags

Roel Diender

Senior editor. Roel is afgestudeerd in Antwerpen als journalist. Terug in Nederland kwam hij bij Up terecht en dompelt zich sindsdien onder in de wereld van vliegtuigen, luchthavens en alles wat met deze dynamische sector te maken heeft.

Gerelateerde artikelen

Back to top button