Als alles volgens plan verloopt, vliegt KLM vanaf 2022 op Nederlandse bio-kerosine. Dat is bekendgemaakt op een gezamenlijke bijeenkomst van KLM en SkyNRG.
Schiphol
De fabriek komt in het Groningse Delfzijl, de biofuel wordt per boot vanuit Groningen richting Schiphol vervoerd. Delfzijl won het van andere onderzochte locaties als Amsterdam, Antwerpen en Rotterdam.
KLM
De fabriek moet een capaciteit krijgen van 100.000 ton per jaar. Driekwart daarvan is bestemd voor KLM. De CO2-uitstoot die daarmee vermeden wordt, staat volgens KLM-ceo Pieter Elbers gelijk aan ‘duizend vluchten van Schiphol naar Rio de Janeiro en terug’. Volgens KLM zijn zij de eerste maatschappij die op dergelijke schaal investeren in biofuel.
Afval
De bio-kerosine wordt voornamelijk gemaakt uit regionale afvalstromen, waarmee het productieproces geen impact heeft op het milieu. Het gaat om ‘olieachtige reststromen afkomstig van andere industrieën’, die worden verwerkt tot een product dat gelijkwaardig is aan kerosine op basis van fossiele kerosine. Het gezamenlijke project heet DSL-01.
Uitstoot
Het gebruik van de biofuel moet leiden tot een vermindering van de CO2-uitstoot met 85 procent. Volgens Maarten van Dijk van SkyNRG is de vraag naar biofuel veel groter dan het aanbod. “Duurzame brandstof is de enige optie om de luchtvaart te verduurzamen.”
Investering
In de initiële fase wordt 10 miljoen euro in de fabriek geïnvesteerd. Uiteindelijk zal de bouw naar verwachting zo’n 250 miljoen euro kosten. Wie wat betaalt, wordt (nog) niet bekendgemaakt.