Precies vandaag, maar dan in 1972, leverde Cessna haar honderdduizendste vliegtuig af. De eerste Cessna- businessjet was twee jaar daarvoor pas geïntroduceerd, dus het betreft hier bijna honderdduizend sport–vliegtuigen, zoals ze in de volksmond heten. Oh ja, die vijftig helikopters moeten er ook nog vanaf.
Daarvan was weer het merendeel voor rekening van de C152-C172-serie. Geniale constructie, geniale marketing. De motor is en was een doorsnee Lycoming of Continental, dus daar is het succes niks mee te maken.
Nee: het knappe van die Cessna’s is het onderstel (twee bladveren), de vleugel (slim ondersteund met twee stijlen) en de geniale fowler-flaps (formaat kastdeur en bijna verticaal in de luchtstroom te zetten).
De Amerikaanse Jan Modaal leerde vliegen op de C-152 voor vijftig dollar per uur, en kon een half jaar later in de vrijwel identieke C-172 met vrouw en kinderen honderd mijl van huis gaan picknicken op Greenfield Airport. Een geniaal marketingconcept.
Vervolgens moest de pleziervlieger in een twin gehesen worden, want dat verleende hem status. En daar ging het flink mis met Jan Modaal. Ook bij Cessna. Maar daarover later meer.
Goof Bakker
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

