Waar moederbedrijf KLM haar biofuel in de toekomst in Delfzijl zal laten maken, kiest Transavia voor biologische brandstof geproduceerd op Rotterdam The Hague Airport, zo zegt een Transavia-woordvoerster desgevraagd aan Up.
Rotterdam
Rotterdam The Hague Airport (RTHA) start een studie met als doel om ‘de productie van duurzame kerosine uit lucht op de luchthaven mogelijk te maken. Streven is om met zo’n demonstratie installatie als eerste duurzame kerosine uit lucht aan de markt aan te bieden’, aldus het vliegveld. De studie moet uiteindelijk leiden tot de bouw van een kleine installatie op het luchthaventerrein waar rond de 1.000 liter duurzame kerosine per dag kan worden geproduceerd.
Transavia
Volgens de woordvoerster moet Transavia samen met het RTHA de plannen nog concretiseren, maar als alles volgens plan verloopt zou de luchtvaartmaatschappij in 2021 de bio-kerosine kunnen afnemen. Transavia is dan de enige maatschappij zijn die de volledige hoeveelheid geproduceerde biobrandstof zal gebruiken.
KLM
Moederbedrijf KLM kondigde op maandag 27 mei aan Europa’s eerste biobrandstoffabriek te bouwen in Delfzijl. De fabriek moet een capaciteit krijgen van 100.000 ton per jaar. Driekwart daarvan is bestemd voor KLM. Volgens de maatschappij zijn zij de eerste airline die op dergelijke schaal investeren in biofuel.