Precies vandaag, maar dan gisteren, vlogen Frans van Rossum en ik met onze Yak-52 van de eerbiedwaardige Postbellum Foundation naar vliegveld Hoogeveen, voor de roll out van de D-21.
Jawel, de vermaarde Fokker uit de meidagen wordt aldaar gerestaureerd naar ‘vliegwaardig’, door grootvader en kleinzoon Van Egmond.
Heel aardig dat men er een vliegend schaalmodel bij had gezet, zodat de argeloze bezoeker kon zien hoe het worden moet, uiteindelijk.
Er werd wat hier en daar wat geschamperd over de vorderingen van het project, maar iedereen die er enig verstand van heeft ziet dat het goed opschiet met de restauratie.
Zijn er lijnen met de geschiedenis? Jawel!
Jaren geleden maakte ik vanaf Hilversum een vlucht met Hendrik-Jan van Overvest, één van Neerlands meest begenadigde aerobatic-piloten ooit.
Diens vader schoot in de meidagen van 1940 met een Fokker D-21 een Messerschmitt-109 uit de lucht.
Een prestatie, want het is alsof Max Verstappen met een Toyota Yaris een Ferrari Testarossa er uit rijdt, zeg maar.
Nature or nurture? U mag het zeggen.
Goof Bakker
Lees meer in Piloot&Vliegtuig, op www.goofbakker.nl, www.upinthesky.nl, en waarschijnlijk zeer binnenkort ook weer Achterpagina NRC/Handelsblad.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!