KLM en TU Delft werken aan een nieuw vliegtuigconcept dat een stuk zuiniger moet worden dan bijvoorbeeld de huidige Airbus A350. Voor het project werd zondag door beide partijen een overeenkomst getekend tijdens de IATA-conferentie in Seoul.
V
Kenmerkend voor het toestel is de V-vorm, waarin de cabine voor de passagiers en bemanning, het vrachtgedeelte en de brandstoftanks in de vleugels zijn geïntegreerd.
Zuiniger
Door de vorm en gewichtsbesparingen moet het vliegtuig een stuk zuiniger zijn dan de bestaande verkeersvliegtuigen. Ten opzichte van de A350 verbruikt het toestel zo’n 20 procent minder brandstof, verwacht men. In eerste instantie wordt het vliegtuig gebouwd voor verbrandingsmotoren die op kerosine draaien. In de toekomst kan dit op een hybride-concept worden aangepast.
Prototype
Het ontwerp van de zogenoemde Flying-V is in een vergevorderd stadium. Al in oktober moet volgens de planning een prototype worden gepresenteerd. Tijdens de KLM Experience Dagen, in het kader van de 100e verjaardag van de maatschappij, zal het prototype worden gepresenteerd.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.