Vliegtuigbouwer Boeing heeft de Amerikaanse luchtvaartautoriteit geïnformeerd over bepaalde vleugelonderdelen die ‘mogelijk niet voldoen aan alle wettelijke vereisten voor sterkte en duurzaamheid’, zo meldt de Federal Aviation Adminisration (FAA).
Panelen
Volgens de FAA gaat het om leading edge slat tracks, dat zijn latrails waarin panelen aan de voorkant van de vleugels vastgemaakt zijn die, wanneer ze in bepaalde posities worden gezet, voor opwaartse druk zorgen tijdens het opstijgen en landen. Na een onderzoek van Boeing en een onderzoeksteam van de FAA hebben zij vastgesteld dat ‘tot 148 onderdelen, gemaakt door een leverancier van Boeing, niet voldoen aan de vereisten voor sterkte en duurzaamheid’, aldus de FAA.
NG en MAX
De betreffende latrails zijn geplaatst op zowel Boeing 737NG’s (Next Generation) als op de Boeing 737 MAX-toestellen. In totaal zou het, over de wereldwijde vloot van NG’s en MAX’s, gaan om 133 NG’s en 179 MAX-vliegtuigen.
Schade
Volgens de FAA kunnen ‘de aangetaste onderdelen gevoelig zijn voor voortijdig falen of barsten als gevolg van het onjuiste productieproces. Hoewel een volledig falen van een leading edge slat track niet zou resulteren in het verlies van het vliegtuig, blijft het risico bestaan dat een defect onderdeel kan leiden tot vliegtuigschade tijdens een vlucht.’
10 Dagen
De FAA meldt dat binnen 10 dagen de getroffen onderdelen opgespoord en vervangen dienen te worden. De FAA heeft ook de internationale luchtvaartautoriteiten gewezen op deze toestand en vereiste acties.
Boeing
Boeing meldt dat ze hun klanten ‘op alle mogelijke manieren ondersteunen bij het identificeren en vervangen van de betreffende onderdelen.’