fbpx
Editors choiceNieuwsNL NieuwsNL VliegveldenSchiphol Airport

Waarom KLM-partner Delta wel kan groeien op Schiphol

Schiphol zit al bijna twee jaar vol, en toch weet Delta nieuwe, extra, routes te lanceren. Hoe komen de Amerikanen aan de slots? Up zocht het uit.

Vol

Er zijn geen slots meer te vergeven; Schiphol is immers vol. Toch voegde Delta vorige week nog een nieuwe route toe, die naar Tampa. Vorig jaar lanceerde de maatschappij de routes naar Los Angeles en Orlando. De frequentie naar New York werd verhoogd.

Helpen

Delta ‘krijgt’ haar slots van KLM. Een woordvoerder van KLM bevestigt dit in ieder geval voor de route naar Tampa en Los Angeles. Hij zegt daarbij: “Het is gebruikelijk in de joint venture-samenwerking dat we elkaar helpen met slots.”

Beste resultaten

De twee maatschappijen hebben een joint venture voor vluchten over de Atlantische Oceaan. Dat houdt in dat kosten en opbrengsten worden gedeeld. Het maakt in feite dus niet uit wie een route vliegt. Steve Sear, topman allianties bij Delta zei daarover eerder tegen Up: “We maken de planning gezamenlijk en we kijken daarbij naar wie de beste resultaten uit een bepaalde route kan halen.”

Gezamenlijk

Een woordvoerder van Delta bevestigt de gezamenlijkheid wat betreft de slots; en zegt het wat sterker dan de KLM-woordvoerder: “Delta en KLM beheren gezamenlijk de gemeenschappelijke slot-portfolio op Schiphol.”

Minder

Slots verkopen is (nog) niet toegestaan in Nederland, maar slots mogen wel worden overgedragen binnen samenwerkingsverbanden of bijvoorbeeld van dochter- naar moedermaatschappij. Ondanks de nieuwe vluchten van Delta blijft het totaal aantal slots op Schiphol hetzelfde. Er moeten dus ook vluchten ‘af’. KLM wil niet zeggen op welke routes er minder gevlogen wordt.

Bestel de limited edition DC-3 'Rosinenbomber'-Aviationtag!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje luchtvaartgeschiedenis in huis. Deze iconische DC3 heeft nog dienst gedaan tijdens de Tweede Wereldoorlog en heeft in 2008 als laatste vliegtuig, samen met een Junkers Ju-52, vanaf Berlin Tempelhof gevlogen.

Joeri van Ormondt

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde artikelen

Back to top button