Schiphol zit al bijna twee jaar vol, en toch weet Delta nieuwe, extra, routes te lanceren. Hoe komen de Amerikanen aan de slots? Up zocht het uit.
Vol
Er zijn geen slots meer te vergeven; Schiphol is immers vol. Toch voegde Delta vorige week nog een nieuwe route toe, die naar Tampa. Vorig jaar lanceerde de maatschappij de routes naar Los Angeles en Orlando. De frequentie naar New York werd verhoogd.
Helpen
Delta ‘krijgt’ haar slots van KLM. Een woordvoerder van KLM bevestigt dit in ieder geval voor de route naar Tampa en Los Angeles. Hij zegt daarbij: “Het is gebruikelijk in de joint venture-samenwerking dat we elkaar helpen met slots.”
Beste resultaten
De twee maatschappijen hebben een joint venture voor vluchten over de Atlantische Oceaan. Dat houdt in dat kosten en opbrengsten worden gedeeld. Het maakt in feite dus niet uit wie een route vliegt. Steve Sear, topman allianties bij Delta zei daarover eerder tegen Up: “We maken de planning gezamenlijk en we kijken daarbij naar wie de beste resultaten uit een bepaalde route kan halen.”
Gezamenlijk
Een woordvoerder van Delta bevestigt de gezamenlijkheid wat betreft de slots; en zegt het wat sterker dan de KLM-woordvoerder: “Delta en KLM beheren gezamenlijk de gemeenschappelijke slot-portfolio op Schiphol.”
Minder
Slots verkopen is (nog) niet toegestaan in Nederland, maar slots mogen wel worden overgedragen binnen samenwerkingsverbanden of bijvoorbeeld van dochter- naar moedermaatschappij. Ondanks de nieuwe vluchten van Delta blijft het totaal aantal slots op Schiphol hetzelfde. Er moeten dus ook vluchten ‘af’. KLM wil niet zeggen op welke routes er minder gevlogen wordt.