Als de belastingvrijstelling op kerosine vervalt, kost dat Air France 250 miljoen euro. Voor alle Franse maatschappijen zou het gaan om een kostenpost van 350 miljoen euro. Ook zouden duizenden banen verloren gaan.
1944
Dat heeft een bestuurder van de brancheorganisatie voor de luchtvaart Fnam gezegd voor de Franse radio. Brandstof voor de luchtvaart (kerosine) is sinds 1944 middels het verdrag van Chicago vrijgesteld van het betalen van belasting.
Banen
Wanneer dat wel zou gebeuren, scheelt dat de Franse airlines niet alleen honderden miljoenen aan belastingvoordeel, ook zouden drie- tot vierduizend banen verloren gaan, heeft Federation Nationale de l’Aviation Marchande (Fnam) becijferd.
Europees
Frankrijk wil in Europees verband pleiten voor het belasten van kerosine. Volgens de brancheorganisatie zijn Franse maatschappijen op fiscaal gebied al slechter af dan Europese collega’s. “Frankrijk is een luchtvaartland”, aldus de Fnam. “De luchtvaart is de enige sector die betaalt voor het gebruik van zijn eigen infrastructuur.”
Milieuschade
Volgens de voorman van de luchtvaartsector vindt er op het moment veel ‘luchtvaart bashing’ plaats. “Ik hoop dat dit een conjunctureel verschijnsel is.” Volgens de Fnam doet de luchtvaart al van alles om de milieuschade te beperken, waarbij hij wijst op het Europese CO2-emissiehandelsysteem ETS en Corsia, het wereldwijde mechanisme voor de compensatie van CO2-uitstoot.
Regering
Maandag liet een Franse minister al weten in Europees verband te willen pleiten voor belasting op kerosine, de regering zou dit steunen.