Akkoorden met zowel het cabine- en grondpersoneel als de vliegers bij Air France, een nieuwe managementstructuur bij de groep, het stroomlijnen van de merken en de deur wijdopen om Transavia Frankrijk te laten groeien.
Voorgangers
De nieuwe topman van Air France-KLM, Benjamin Smith, lijkt in korte tijd voor elkaar te krijgen waar zijn voorgangers jaren tegenaan hikten.
KLM
En passant haalde Smith een felbegeerde zetel binnen bij de Raad van Commissarissen van KLM, suste de Franse gemoederen na de ‘coupe’ van de Nederlandse staat en werd vrijwel geruisloos een sanering van het binnenlandse netwerk van Frankrijks nationale trots aangekondigd.
Lufthansa
Toegegeven, de financiële resultaten van Air France-KLM zijn niet denderend. Alhoewel bij de aandeelhoudersvergadering (ava) van het moederbedrijf van Air France en KLM vorige week fijntjes gewezen werd op het feit dat de beurskoers van de Frans-Nederlandse combinatie het beduidend beter doet dan die van de Europese peers Lufthansa en IAG.
Beloond
Ook de schuld wordt stapsgewijs flink teruggebracht; een ontwikkeling die al voor het aantreden van Smith in gang werd gezet. Smith wordt rijkelijk beloond voor zijn eerste maanden van arbeid. Behalve het naar rato deel van zijn vaste beloning, kan hij ook het totaalbedrag van de voor een jaar vastgestelde variabele beloning tegemoet zien.
Oriëntatie
Op de ava werden op één sheet de drie prioriteiten sinds zijn aantreden in september 2018 gepresenteerd: het stabiliseren van de sociale verhoudingen binnen Air France, het versimpelen van de managementstructuur van de groep en het ‘definiëren van strategische oriëntaties voor de groep’. Bij de eerste twee punten stond een groen vinkje. Bij de derde nog niet.
Blauwdruk
Voor een blauwdruk daarvan kan Smith kijken naar de afspraken, bijvoorbeeld over voor wie welke routes van strategisch belang zijn, die bij het samengaan van Air France en KLM in 2003 zijn gemaakt. Maar waarschijnlijk heeft de Brits-Canadese topman dat allang gedaan.