Editors choiceNieuwsNL nieuwsProfessionalTransavia

Transavia start-up zoekt start-ups

Transavia start-up Transavia Ventures zoekt start-ups waar het bedrijf in kan investeren. Het uiteindelijke doel is dat Transavia daar beter van wordt, niet alleen financieel maar ook op het gebied van duurzaamheid en andere innovaties.

Aandeelhouder

Transavia Ventures is een zelfstandige bv, met Transavia als enige aandeelhouder. Het bedrijf is opgetuigd om innovaties te versnellen, op allerlei gebied en om meer geld te verdienen.

Miljoen

“Start-ups zullen graag met een merk als Transavia samenwerken”, denkt Nico Gielen, verantwoordelijk voor Transavia Ventures. “Ze hebben dan een proeftuin, bereiken klanten, kunnen putten uit onze kennis en krijgen financiering.” Initieel steekt het bedrijf 1 miljoen euro in ‘een handvol’ start-ups.

Duurzaamheid

“Sowieso meer dan één, want dat is te riskant. Het uiteindelijke doel is toch om rendement te behalen.” Maar dat rendement moet breder gezien worden dan uitsluitend financieel rendement. “Dat werkt twee kanten op”, licht Gielen toe. “Zo kunnen zij ons verder helpen op het gebied van duurzaamheid, wat toch een uitdaging voor de luchtvaart is.” En die innovaties kunnen direct getest worden op bruikbaarheid. 

Passagiers

Transavia zoekt drie soorten jonge bedrijven- het moeten wel al bedrijven zijn en niet uitsluitend ideeën. Op de eerste plaats zijn dat bedrijfjes die direct waarde kunnen toevoegen. “Bijvoorbeeld die een app hebben voor reviews. Die zijn nu nog vaak anoniem waarbij je niet weet hoe betrouwbaar ze zijn. De trend is nu om een community te bouwen, dat kan via onze klanten. Bijvoorbeeld Transavia- passagiers die naar Portugal zijn geweest, die reizigers die er nog heen gaan, tips geven.”

Koffers

Een tweede soort bedrijven waar ze op zoek naar zijn, zijn bedrijven die niets met de core-business van Transavia te maken hebben. “Maar wel met ons netwerk en partners.” Zoals een bedrijf dat een nieuwe techniek om koffers te scannen bedenkt. “Dan ben je in feite investeringsfonds, je investeert in iets waar je niet echt verstand van hebt, maar we hebben wel een netwerk dat dat wel heeft”, aldus Gielen.

Management

De derde en laatste categorie zijn ‘spin-offs’, bedrijven die juist iets doen waar Transavia veel verstand van heeft. “Denk daarbij aan revenue management.” Revenue management is door de luchvaart uitgevonden. “Daar zijn wij heel goed in en dat kan op veel meer terreinen dan nu het geval is toegepast worden. Zo kost een diner in een restaurant op elke tijdstip hetzelfde, dat kan anders.”

Rotterdam

Transavia presenteert Ventures donderdag op het Startup Funding Event in Rotterdam.

Tags

Eva Schouten

Senior editor. Eva is financieel-economisch journalist met een bijzondere belangstelling voor de luchtvaartsector. Behalve voor Up in the Sky, werkt Eva als freelancer voor het Algemeen Dagblad en andere kranten van De Persgroep.

Gerelateerde artikelen

Back to top button