CO2DuurzaamheidKLMNieuwsNL nieuwsProfessionalSchiphol Airport

Schonere brandstof voor KLM-grondvoertuigen op Schiphol

De grondvoertuigen, die door KLM gebruikt worden op Schiphol om de vliegtuigen weer op tijd te laten vertrekken, worden aangedreven door schonere brandstof, zo meldt Shell.

GTL Fuel

Bijna alle KLM-grondvoertuigen, die voorheen op Fuelsave Diesel reden, zullen vanaf medio juni op Shell GTL Fuel rijden. De nieuwe brandstofsoort zorgt voor ‘een lagere uitstoot van lokale emissies’, aldus Shell. Alle 4.000 grondvoertuigen op Schiphol, waarvan 60 procent van KLM is, verbruiken per jaar 10 miljoen liter brandstof, oftewel 30.000 liter per dag.

Rook en roet

‘Veel personeel dat werkzaam is op de platforms klaagde over rook en roet. Veel voertuigen die zich rond de vliegtuigen verzamelen tijdens de stops, draaien stationair. Ze zijn eigenlijk continu aan het werk in de vieze stoffen. We zijn zelfs zo ver gegaan, dat we de uitlaat van de GPU hebben uitgerust met een langere uitlaat. Maar toen kregen we klachten van de cateringdienst over de stank – die op grotere hoogte werkt’, aldus Gerwin te Hennepe van KLM Equipment Services (KES).

Verbetering

Te Hennepe: ‘De lokale luchtkwaliteit is flink verbeterd, en daarmee het welzijn van ons personeel.’ GTL verbrandt een stuk schoner dan conventionele diesel; hierdoor is er minder lokale uitstoot, minder zichtbare zwarte rook en minder stank, aldus Shell. Ook zorgt de nieuwe brandstof er voor dat de roetfilters van de voertuigen minder snel dichtslibben.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button