737 MAXBoeingNieuwsProfessionalVliegtuigtype & -bouwer

Boeing wist al langer van defect lampje 737 MAX

Boeing wist sinds 2017 al dat een waarschuwingslampje in de cockpit van de 737 MAX defect was, maar besloot de oplossing hiervoor uit te stellen tot 2020. Dat zeggen de Amerikaanse congresleden Peter DeFazio en Rick Larsen in een persbericht. Zij vroegen bij Boeing een tijdlijn op sinds het ontdekken van de fout.

Lampje

Het waarschuwingslampje moet piloten een seintje geven wanneer twee sensoren die de hoek meten tussen de luchtstroom en de vleugel het oneens zijn. Het falen hiervan speelt vermoedelijk een rol in de twee dodelijke ongevallen met de 737 MAX in Indonesië en Ethiopië.

Update

Boeing besloot in november 2017 een software-update uit te brengen zodat de echte oplossing van het probleem kon worden uitgesteld tot 2020. Pas na het ongeluk met het Lion Air-toestel besloot de vliegtuigbouwer de fix naar voren te halen in de agenda.

MAX 10

In een reactie aan persbureau Reuters zegt Boeing dat de update gepland stand voor de MAX 10 in 2020. Naar aanleiding van de veiligheidsreview zou er geen risico zijn. “We zijn tekort geschoten bij de implementatie van de AoA Disagree alert en we nemen nu stappen zodat deze problemen nooit meer zullen voorkomen”, aldus Gordon Johndroe, woordvoerder bij Boeing.

FAA

Na het ontdekken van de fout informeerde de vliegtuigbouwer niet de Federal Aviation Administration. Het probleem werd gevonden nadat de levering van het vliegtuig aan maatschappijen was begonnen.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button