Na de zomer kunnen passagiers van Ryanair en easyJet op Schiphol sneller door de security. Na de zomerpiek worden in vertrekhal 4 zogenoemde CT-scans geïnstalleerd.
Handbagage
Dat laat een woordvoerster van Schiphol desgevraagd weten. Bij deze scans kunnen vloeistoffen en elektronische apparatuur in de handbagage blijven bij de veiligheidscontrole.
Tijd
Dat scheelt niet alleen een hoop gedoe en stress voor reizigers, het scheelt ook tijd. Sinds begin dit jaar staan de nieuwe ‘3D-scans’ al in vertrekhal 2 en 3, voor reizigers naar niet Schengen-landen en transferverkeer. Medio 2020 zijn alle X-ray scans op Schiphol vervangen.
Ryanair
“Na de zomerpiek maar voor het eind van het jaar worden de scans in vertrekhal 4 vervangen”, aldus de woordvoerster. Daar staan dan zes CT-scans, die een driedimensionaal beeld geven van de tas of trolley. Vertrek 4 wordt hoofdzakelijk gebruikt door reizigers van easyJet en Ryanair.
Transfer
Sinds begin dit jaar zijn passagiers verlost van het stressvolle spullen uit- en weer inpakken in vertrekhallen 2 en 3. Daar staan nu 27 CT-scans. Bij de transferfilters zijn dat nog eens 26. De CT-scans geven dankzij de software die erin zit, een driedimensionaal (3D) beeld van de inhoud van de handbagage.
Trolley
“De securitymedewerker kan de scan draaien voor een nauwkeurige inspectie”, aldus Schiphol. Behalve dat deze manier van controleren de reiziger gedoe scheelt, verloopt het hele proces van door de beveiliging gaan sneller. Bij twijfel, moet de tas of trolley nadat die door de scan is gegaan, alsnog open voor controle.
Verbouwing
Vertrek 1, voor reizigers naar Schengen-landen, staat voor 2020 op de rol. Dat valt samen met de verbouwing van vertrekhal 1, die net als hallen 2 en 3 een extra verdieping -mezzanine- krijgt. “Op de mezzanine worden de nieuwe machines in één keer geplaatst. Daarom gebeurt dat niet voor de zomerpiek”, laat de woordvoerster van de luchthaven weten.
Liter
Uiteindelijk krijgt Schiphol 84 CT-scans. De regel dat in handbagage maximaal 1 liter aan vloeistoffen vervoerd mag worden, verdeeld over verpakkingen van hoogstens 100 millimeter per stuk, blijft wel gewoon bestaan. Dat is Europese wetgeving die sinds 2006 van kracht is.
Heathrow
De Londense luchthaven Heathrow volgt het voorbeeld van Schiphol en vervangt ook alle zogenoemde X-ray scans voor de ‘slimmere’ CT-scans. Op de grootste luchthaven van Europa moet dit in 2022 een feit zijn.