Precies vandaag en gisteren vloog deze bruut op Oostwold. De ster van de airshow. Want je ziet ‘m weinig, die P-47 Thunderbolt. Des te meer Mustangs en Spitfires.
Zoals commentator Leo van der Goot in zijn conference opmerkte moet je er niet te lang bij nadenken waar al deze apparaten voor ontwikkeld zijn. Niet nadenken over de peilloze ellende die er (voor de goede zaak) mee is aangericht.
Sterker nog: juist dat fascineert. In dezelfde jaren dertig en veertig van de vorige eeuw zijn er prachtige vredesvliegtuigen gemaakt. De DeHavilland Comet en de Beech Staggerwing. Maar de moorddadige Mustang, Spitfire en Thunderbolt zijn stukken populairder.
“It’s the historic significance that counts”, zei ooit een dikke Amerikaan tegen me die net voor drieduizend dollar een vluchtje in een warbird had gemaakt. Dat klinkt in elk geval wat geciviliseerder.
Voor harnas uit de Middeleeuwen staan we in het museum langer stil dan voor een fraai geborduurde boerenkiel uit dezelfde tijd. Een mooi bewerkt zwaard is interessanter dan de even zorgvuldig vervaardigde ploegschaar in de vitrine ernaast. Historic significance. Daar kom je mooi mee weg.
Oorlogstuig of niet: er waren er weer enorm veel fijne vliegtuigen op Oostwold. Als u er nog heen mocht gaan wens ik u bij het bewonderen niet al te veel wroeging toe.
Goof Bakker
Lees meer in Piloot&Vliegtuig, op www.goofbakker.nl, www.upinthesky.nl, en af en toe op de Achterpagina NRC.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

