De Tweede Kamer pleitte onlangs voor een beperking van het aantal nachtvluchten op Schiphol. Sommige partijen zijn zelfs voor een geheel verbod. De minister zei tijdens een debat toe onderzoek in te stellen naar een strenger nachtregime. Welke maatschappijen worden de dupe van minder of geen nachtvluchten? Up zocht het uit; Transavia staat met stip op één.
Cijfers
We keken naar een willekeurige week in mei en zetten de cijfers (afkomstig van Schiphol) op een rijtje. De Tweede Kamer had het in het debat vooral over de vluchten tussen 23:00 uur en 06:00 uur, dus daar keken we naar. In de eerste week van mei werden in dat tijdsblok in totaal 407 vluchten uitgevoerd.
Transavia
Ruim de helft daarvan was een Transavia-vlucht; 231 vluchten om precies te zijn, oftewel 57 procent van het totaal. Op geruime afstand met ‘slechts’ 42 staan de long-haul vluchten van KLM op een tweede plaats. Nipt boven de 10 procent van het totaal.
Long-haul
Op plek drie met drie vluchten minder dan de nummer twee staan de medium-haul vluchten van TUI. Dat is 10 procent van het totaal. De Skyteam-partners van KLM en met name Delta komen op een vierde plek met 6 procent.
Cargo
Cargo zorgt maar voor een klein aandeel van het aantal nachtvluchten. In de onderzochte periode ging het om 27 nachtelijke vrachtvluchten, waarvan drie door KLM/Martinair werden uitgevoerd. Cargo is daarmee goed voor plek vijf. Vrachtvluchten zijn overigens wel vaak de vluchten waar omwonenden veel last van hebben. De top twintig vluchten waar veel over geklaagd werd bij meldpunt BAS, zijn allemaal cargo. Negentien van de twintig vluchten werden uitgevoerd in de nachtperiode. Bij zeventien vluchten betrof het een 747 van KLM/Martinair Cargo.
Transavia
Terug naar het grootste slachtoffer als de nachtvluchten worden verboden of ingeperkt, Transavia. In de door Up bekeken week in mei voerde de vakantievlieger dus 231 nachtvluchten uit. We keken ook naar het totaal aantal vluchten die week. Trans voerde er 804 uit. De nachtvluchten van Transavia vertegenwoordigen bijna een derde van alle vluchten van de maatschappij.
Slag
Het grootste probleem voor Transavia bij afschaffen van de nachtvluchten is dat ze geen derde slag kunnen maken, een derde vlucht op een dag dus. Aangezien bij een totaalverbod bijna een derde van de vluchten wegvalt, kan Transavia met vrijwel de hele vloot geen derde slag meer maken. Transavia wordt heel hard geraakt bij een strenger nachtregime. Een vliegtuig moet vliegen en wel zoveel mogelijk, omdat de kosten hoog zijn.
Corendon
Corendon spande in 2017 om deze reden een rechtszaak aan om extra nachtslots te bemachtigen. Corendon-topman Van der Heijden legde toen uit dat Corendon de slots nodig heeft om de vloot zo efficiënt mogelijk in te zetten. “Anders moeten we extra capaciteit inhuren” [om overdag te vliegen, red.]. Als gevolg van de uitspraak konden in 2017 de eigen toestellen meer vluchten uitvoeren. In onze ‘meetweek’ vloog Corendon overigens maar tien keer in de nacht, 11 procent van het totaal aantal Corendon-vluchten die week.
Vakantievlucht
Of de politiek gevoelig is voor de problemen waarin Transavia komt, valt te bezien. De vakantievlucht is uit de gratie, het gaat om het netwerk. Er werden twintig KLM medium-haul vluchten uitgevoerd in de nacht; de netwerk feeder-vluchten. Daar is vast wel plek voor in een toekomstig nachtregime. En in totaal waren er 76 nachtelijke long-haul vluchten.
Rekening
Het lijkt onwaarschijnlijk dat die geschrapt worden. Als de vrachtvluchten ook mogen blijven, zijn er 123 ‘belangrijke’ vluchten over; 30 procent van het huidige aantal. Als de minister vluchten beperkt, zal met name Transavia in moeten leveren en daarmee wordt de maatschappij het kind van de rekening.