Het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa-groep heeft haar winstverwachting over 2019 naar beneden bijgesteld. Door de grote concurrentie van prijsvechters doet Lufthansa het minder goed op de korteafstandsvluchten, zo meldt Lufthansa.
Thuismarkt
Volgens het Duitse concern blijven de ‘opbrengsten van de Europese korteafstandsmarkt, en dan met name de thuismarkten Duitsland en Oostenrijk’, achter. Dit komt de concurrentie van de prijsvechters die ook in Europa opereren zoals Ryanair, Wizz Air en de Ryanair-dochtermaatschappij Laudamotion. Naast de tegenvallende ticketverkoop verwacht Lufthansa dat de brandstofkosten dit jaar met zo’n 550 miljoen euro zullen stijgen, ondanks dat de olieprijs gedaald is.
Winstverwachting
Door bovengenoemde factoren stelt Lufthansa haar winstverwachting over het hele jaar 2019 naar beneden bij. De Duitse luchtvaartgroep verwacht nu dat de winst, voor rente en belastingen, tussen de 2 en 2,4 miljard euro ligt. De brutowinstmarge wordt op 5,5 tot 6,5 procent geschat wat eerst tussen de 6,5 en 8 procent lag.
Belastingrisico’s
Daarnaast nam Lufthansa in de eerste helft van dit jaar een voorziening ter waarde van 340 miljoen euro om belastingrisico’s af te dichten. Deze extra kosten tellen ook door in de jaarrekening.